23948sdkhjf

SL-kortet höjdes inte

Den samlade oppositionen i SLL stoppade den planerade höjningen av priset på SL-kortet – nu får Allianspartierna klara skivan med mindre pengar.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet fick med sig Sverigedemokraterna när de stoppade den planerade höjningen av SL-kortet med 100 kronor. Därmed var en majoritet av ledamöterna i Stockholms läns landsting mot den planerade höjningen och Allianspartierna får nu leta fram pengar på annat håll. Troligtvis blir det nedskärningar i trafiken och senareläggning av planerade nya investeringar, meddelar den nedröstade ledningen för landstinget.

Vad säger då oppositionen? Ja S, MP och V går ut med ett gemensamt pressmeddelande utan att nämna ett ord om SD vars röster behövdes för att stoppa höjningen. Så här skriver de:
”Vi vill att fler ska resa kollektivt, inte färre. Det är så vi ökar intäkterna och säkrar en god och tillgänglig kollektivtrafik. Därför röstade vi idag (17 juni) nej till ett 100 kronor dyrare SL-kort.
Nu har frågan om SL-kortet avgjorts. På tisdagskvällen röstade vi emot en prishöjning på 100 kronor på SL-kortet, eftersom vi anser att alla stockholmare har rätt till en kollektivtrafik som gör det enkelt att arbeta och bo i länet. Vi anser att Landstinget ska vara ytterst försiktigt med att höja priset för de hundratusentals mest trogna resenärer som köper månadskortet. De behöver bli fler, inte färre.”

Så här kommenterar tre rödgröna politiker i SLL varför de inte ville ha dyrare SL-kort:

– Att vi stoppade den föreslagna höjningen på SL-kortet är ett viktigt steg i rätt riktning för regionen. Men det räcker inte. SL:s problem är att kostnaderna skenar samtidigt som resandeutvecklingen viker. Kostnaderna måste bantas och resenärerna bli fler. Lösningen är att effektivisera den centrala byråkratin, införa en enklare taxa och prioritera investeringar som ger fler resenärer och ökat bostadsbyggande, säger Erika Ullberg , oppositionslandstingsråd (S) .

– Förutom en större medvetenhet på kostnadssidan behöver Landstinget återinföra den enhetstaxa som Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet driver. Med ett enklare system som avskaffar dagens krångliga zoner kan fler lockas att välja kollektivtrafiken, och därmed öka intäkterna till trafiken. Det är en mycket bättre och mer långsiktigt hållbar väg än att återkommande gräva i resenärernas plånböcker genom höjningar av taxan, säger Susanne Nordling , oppositionslandstingsråd (MP) .

– Kollektivtrafiken håller ihop länet och är storstadens ryggrad. Investeringar i kollektivtrafiken förenklar vardagen för resenärerna, gör regionen mer konkurrenskraftig och bidrar till en mer hållbar utveckling. Därför är vi rödgröna partier bland annat överens om att investera i nästa steg i tunnelbaneutbyggnaden och en nord-sydgående linje från Odenplan, säger Håkan Jörnehed , oppositionslandstingsråd (V).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062