23948sdkhjf

Hög tid för sjötrafik

Trafikinfarkt hotar i Stockholm men ännu ingår inte kollektivtrafik till sjöss i den allmänna planeringen – det anser projektet ”Vattenvägen 365”.
Nya lösningar behövs för att lösa bostadsbrist och trängsel i trafiken. En ny forskningsrapport visar hur vattenvägens potential kan förverkliga en hållbar attraktiv stad. Nu finns kunskapsunderlaget – hur skapar vi handlingskraft framåt för fler bostäder och bättre flyt i trafiken?

Dagens bostadsbrist är akut. Samtidigt blir trängseln allt större både i kollektivtrafiken och på vägar och spår. Genom samplanering av bostäder, infrastruktur och kollektivtrafik kan vi bygga mer till fler och skapa bättre flyt i trafiken. Vattenvägens möjlighet att skapa synergier med cykeln och på andra sätt stötta utvecklingen av hållbara attraktiva städer har länge varit på tapeten, men i brist på konkreta kunskapsunderlag har det inte hänt särskilt mycket i praktiken.

Nu har det gränsöverskridande samverkans- och forskningsprojektet ”Koll på vatten” publicerat sin slutrapport efter tre intensiva år. Därmed finns förutsättningarna att gå från ord till handling. Men vad behöver göras för att ta tillvara denna naturliga infrastruktur? Vilka är de kritiska frågorna för att lyckas och vem tar ansvar för vad? Det diskuterades vid ett seminarium inom ramen för projekt "Vattenvägen 365", ett samarbetsprojekt mellan KTH och Vattenbussen.

– Vi ska utreda hur vi ska kunna använda sjötrafik som en del av kollektivtrafiken, men sjötrafik får inte ses som ett trevligt inslag som resenären väljer då och då, det måste vara en självklar och nyttig del av kollektivtrafiken, sa Kristoffer Tamsons , Trafiklandstingsråd, Stockholms läns landsting.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063