23948sdkhjf

Öka trafiken - men utan förlust

Resandet med kollektivtrafiken har ökat, tyvärr ökar kostnaderna ännu mer – men kanske går det att både öka resandet och minska kostnaderna.
Vid ett seminarium 1 juli under Almedalsveckan dryftades det plågsamma fakta att ju mer kollektivtrafiken ökar, desto mer ökar dess kostnader. Eftersom kollektivtrafik i Sverige är skattefinansierad till minst 50 procent så är frågan intrikat: Alla vill att kollektivtrafiken ska växa, men om kostnadsutvecklingen för sagda fortsätter på samma sätt som i dag blir det mycket dyrt för skattebetalarna. Seminariets arrangör Sveriges Bussföretag lyfte frågan om det över huvud taget är möjligt att öka resandet och samtidigt minska kostnaderna. Det visar sig att ett mycket stort problem är att det finns så litet underlag för dem som vill ta reda på bakgrunden till att kostnaderna för kollektivtrafiken skenar.

– Ett stort problem är att det inte finns något bra underlag som förklarar varför det blir så här. Då är det också svårt att peka ut hur man ska bära sig åt för att komma åt den stora kostnadsökningen inom kollektivtrafiken som nu verkar fega ur och tonar ner begreppet Fördubbling som det hette tidigare. Det sa Jan-Eric Nilsson , professor i transportekonomi vid VTI i Linköping.

Två forskare deltog också i debatten, Maria Börjesson, underversitetslektor och adjungerad professor vid Center för transportforskning, KTH samt Torbjörn Eriksson, transportforskare tillika vd för Urbanet Analys AB. De tog upp bland annat upp hur linjedragning och transportslag påverkar antalet resenärer och ekonomin. Klart är att spårväg är otroligt mycket dyrare att anlägga än ett BRT-system. Ändå verkar många politiker ha kört fast i spårtänkande, ofta hänvisande till den så kallade spåreffekten, alltså att spår ger mer på nästan alla sätt.

– Det finns ingen som helst koppling till någon spåreffekt, alltså att kollektivtrafik på spår skulle ge ökat antal resenärer eller högre värde för bostäderna dit spåren leder. Vi har inte hittat några forskningsresultat som styrker den teorin, sa Maria Börjesson .

– Allt för litet görs för att locka de som åker sällan att öka sitt resande med kollektivtrafiken, där finns en enorm potential att öka resandet, sa Torbjörn Eriksson .

Seminariet avslutades med att moderatorn Ulo Masing frågade ut de tre politiker som deltog tillsammans med forskarna och verklighetens man, Magnus Åkerhielm , vd Keolis som kör riktig kollektivtrafik. Forskarna hade tidigare kritiserat andra politikers buslut och påstått att beslut som gäller kollektivtrafik ofta har fattats utan något bra bslutsunderlag. Fattas många avgörande beslut utan riktigt kunskap inom kollektivtrafiken?

– Jo, så är det, eller så har det i alla fall varit. Många partier driver hjärtefrågor utan att se på helheten och hur stora kostnaderna kommer att bli. Men nu ser vi en ny generation i Stockholms läns lansting, en generation som vågar ta de helhetsbeslut som inte har skett förr om åren, sa Kristoffer Tamsons , M, Trafiklandstingsråd i SLL.

– Jag håller med om att vi behöver fakta för att fatta rätt beslut och att vi måste titta på helheten. Så även om jag delar många av Alliansens åsikter så håller jag inte med om allt, sa Nanna Wickholm , S, oppositionslandstingsråd i SLL. Något som nyligen manifesterades i att den rödgröna oppositionen stoppade Alliansens föreslagna höjning av SL-taxan med stöd av SD.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078