23948sdkhjf

Kollektivtrafiken – en sluten värld

Sveriges Bussföretags färska rapport ”Fortsatt motvind för kommersiell linjetrafik” har redan i namnet sin slutsats – lagen från 2012 visade sig vara tandlös.
Kollektivtrafiklagen som trädde i kraft 1 januari 2012 hade intentionen att öppna den upphandlade kollektivtrafiken för konkurrens från privata aktörer. Men att konkurrera med en operatör som har mellan 50 och 80 procent av sina kostnader betalda är inte så lätt – för att inte säga omöjligt. Det finns några få undantag, bland annat Flygbussarna och Trosabussen. Annars är det inte mycket till marknadsöppning, det konstateras i raporten ”Fortsatt motvind för kommersiell linjetrafik” som släpptes 1 juli klockan 10.00 under Almedalsveckan i Visby. Rapporten presenterades under en busstur som Sveriges Bussföretag arrangerade i samarbete med Volvo Bussar.

– De hinder vi syftar på handlar om möjligheterna för bussföretagen att angöra offentliga terminaler och hållplatser, synas i offentligt finansierade regionala trafikplanerare, få uppgifter om antal resenärer på en viss sträcka med mera. I den här rapporten har vi valt att dels beskriva utvecklingen sedan 2012 med ett antal goda exempel, dels skildra de hinder som i allt för hög utsträckning ännu bromsar utvecklingen av kommersiell linjetrafik med buss, säger Anna Grönlund , branschchef på Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:

– Samtidigt ska vi från den samlade bussbranschen vara ärliga och säga att vi hittills inte presenterat så många nya alternativ för landets resenärer. Mycket av den kommersiella linjetrafik med buss som idag rullar på våra vägar fanns redan innan den nya Kollektivtrafiklagen trädde i kraft 1 januari 2012. Det är många flygbusslinjer och ett antal expressbusslinjer. Men många av medlemsföretagen inom Sveriges Bussföretag funderar och diskuterar möjligheterna. I dialog med en regional kollektivtrafikmyndighet som själv vill skapa utveckling och nya samarbetsformer kan därför mycket hända framöver.

– Det mesta har inte gått som det var tänkt med den lagstiftning som kom för drygt tre år sedan, förutom att det är svårt att konkurrera med någon som redan har 50 procents skattesubvention så hindras de kommersiella aktörerna från att komma in på terminaler. De får inte finnas med i den subventionerade trafikens reseplanerare. Och man släpps inte in i betalsystement. Allt detta gör det oerhört svårt för de få kommersiella aktörer som finns, många har redan givit upp, säger Mikael Persson , expert på kommersiell linjetrafik vid Sveriges Bussföretag.

Mer om rapporten kommer att publiceras på rt-forum och i TRAFIKFORUM nr 6.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079