Delseger i drivmedelsfrågan
Regeringen har lyssnat på den kritik som bland andra Sveriges Bussföretag framfört angående skattehöjningsförslag på fossilfria drivmedel.
Resultatet innebär att det även för 2016 är fortsatt skattebefrielse för HVO. För ED95 och biogas gäller fortsatt skattebefrielse. För RME ökar skattebefrielsen från 44 till 50 procent på energiskatten. För RME som får ändrad skattebefrielse gällande energiskatten innebär det trots det en smärre skattehöjning från 1026 kr/kubikmetern till 1154kr/kubikmetern. Detta lagförslag gäller alltså för 2016, i väntan på det förslag till ny kvotpliktslag som regeringen räknar med kommer i februari 2016 och ska träda i kraft 2017.
Drivmedelsfrågan har varit ett prioriterat arbetsområde för styrelse och tjänstemän i Sveriges Bussföretag det senaste året. Bakgrunden är att regeringen tidigare har aviserat en skattehöjning på fossilfria drivmedel som HVO och RME. Regeringens skäl var att man tolkade ett besked från EU-kommissionen att den svenska beskattningen stred mot EU:s statsstödsregler, då fossilfria drivmedel gynnades mer än fossila. Beskedet vållade omfattande protester, bland annat från Sveriges Bussföretag, då en skattehöjning hotar att bryta övergången från fossila drivmedel till fossilfria. Idag är till exempel andelen fossilfria drivmedel i den upphandlade busstrafiken 85 procent och flera stora kommersiella linjetrafikföretag kör också sina bussar på fossilfria drivmedel.
Sveriges Bussföretag har under året skrivit skrivelser, debattartiklar och gjort uppvaktningar av regeringen och enskilda politiker på både nationell och europeisk nivå i frågan. Redan i april riktade organisationen skarp kritik mot finansdepartementet. Flera andra organisationer, bland annat Svensk Kollektivtrafik, har gjort detsamma. Nu har alltså branschen fått till stånd en tidsfrist. I regeringens nya förslag ska skattehöjningen träda i kraft 2017 istället för 2016. Men Sveriges Bussföretag kommer att fortsätter kämpa då frågan dels har stor ekonomisk betydelse för många av organisationens medlemsföretag, dels hotar övergången till en fossilfri transportsektor. Allt enligt Sveriges Bussföretags syn på saken.