Snabbare tåg Oslo-Stockholm
Flera stora aktörer på järnvägssträckan Oslo-Stockholm har bestämt sig – det ska bli snabbtåg mellan Nordens största städer. Guri Melby, borgarråd för miljö och trafik i Oslo, driver på för att projektet ska rulla igång så snart som möjligt.
– Det är ett väldigt spännande arbete som görs på svensk sida och en mycket spännande satsning som görs just nu från svenska Trafikverket, säger Guri Melby. Det handlar framför allt om persontrafik mellan Stockholm och Oslo, men allt som gör för att förbättra spåren på sträckan gynnar också godstrafiken.
Flyget står för närvarande för en mycket stor del av persontrafiken mellan Oslo och Stockholm. Snabbtåg mellan de två städerna skulle utan tvekan vara konkurrenskraftigt om restiden kan hållas nere. Dessutom har tåget den stora fördelen att den tar resenären från stadskärna till stadskärna. Redan nu finns ett underlag för stråket Oslo-Stockholm med flera stora nodstäder på sträckan.
– För mig som också är ansvarigt borgarråd för miljö så är det en självklarhet att vi ska satsa på järnväg på den här sträckan, säger Guri Melby. I stället för att satsa tungt på flyg, så ska vi lägga all kraft på att få den här järnvägssträckan.
Guri Melby betonar att Norge har ett stort problem att lösa på hemmaplan: Allt för många korta inrikesflygrutter måste ersättas med järnväg för miljöns skull, järnvägsnätet i Norge håller dock inte måttet, därför planeras flera tunga satsningar för att skapa höghastighetsbanor och bättre spår inom landet.
– Det pågår en stark satsning i Östlandsområdet med Intercity-tåg som går ner till Halden, alltså nästan till svenska gränsen. I övrigt pågår projekt för att knyta samman Trondheim, Bergen och Oslo. Vi är faktiskt mitt inne i en historisk kraftfull satsning på järnvägsutbyggnad i Norge just nu.
Men även gränsöverskridande järnvägsförbindelser har högsta prioritet, betonar hon:
– Vi vill ha bättre järnvägsförbindelser både till Göteborg och till Stockholm. Det är mycket viktigt för vårt näringsliv men det är också viktigt för att gynna turismen.
– Var och en för sig är vare sig Oslo eller Stockholm speciellt stora städer ur ett internationellt perspektiv. Men tillsammans blir vi ganska slagkraftiga, men då krävs bra kommunikationer mellan städerna, det åstadkommer vi med snabbtågslinjen. Både Oslo och Stockholm har högkompetent arbetskraft, deras näringsliv håller också hög klass. Men, återigen, för att båda städerna ska kunna samverka så krävs täta förbindelser.
– Ett flertal politiker i Stortinget driver på för att de landsöverskridande förbindelserna ska börja byggas, säger Guri Melby. Det gör mig allt mer optimistisk om att projektet kommer att förverkligas. Just nu pågår utredningar om sträckan Oslo-Göteborg och Oslo-Stockholm.
Visserligen ligger projektet Oslo-Göteborg först i kön, men då handlar det mycket om frakt. Oslo-Stockholm är tänkt som en snabbtågslinje för persontrafik.
Under våren uppstod ett debacle mellan Sverige och Norge när SJ stoppade sina planer på att öppna förbindelse med X2000 mellan Stockholm och Oslo. Det berodde på att norska Jernbaneverket hade lagt sitt underhållsarbete just när SJ ville starta sin trafik. Problemet reddes ut på så vis att de norska underhållsarbetena på spåren senarelades för att inte störa SJ:s trafik mellan Sverige och Norge. Därför kommer trafiken igång i höst med 4,5-timmestrafik på lilnjen Stockholm-Oslo i stället för den tidigare 6,5 timmestrafiken.
Vad kommer att ske från Norges håll i detta projektet?
– Den bansträckning som ligger på norska sidan av gränsen är definitivt föremål får en serie förbättringar, säger Guri Melby. Det handlar om att räta ut kurvor så att tåget kan köra med mycket högre hastighet än vad som är möjligt i dag. Just den här delen av Norge, mellan Oslo och svenska gränsen, är ett relativt låglandsområde där det är lätt att genomföra förbättringar som sakta men säkert gör det möjligt att öka farten på spåren.
Är ni på hugget i Norge för att få fart på projektet?
– Ja, jag anser att det är en mycket intressant satsning på järnvägsförbindelser som nu sker och att det finns utrymme för flera projekt. Vi måste bygga på redan befintliga satsningar inom landet och knyta samman dessa till de stråk vi vill skapa till Stockholm och Göteborg. Det kommer att kräva mer anslag till Jernbaneverket i Norge men också organisatoriska förändringar som gör verket starkare och effektivare. Det som fattas är just satsningar på trafik över riksgränsen till Sverige, hittills har allt fokus i Norge legat på att effektivisera järnvägsnätet inom landet. Det ligger definitivt i Oslos intresse att få järnvägstrafik över landsgränserna och jag är övertygad om att vi nu är nära ett genombrott.