23948sdkhjf

”Slopa elskatt på elbussarna”

Sveriges Bussföretag vill att elbussar ska slippa elskatt som andra eldrivna trafikslag gör i dag – frågan bör därför utredas skyndsamt, enligt organisationen.
Idag är tåg eller annat spårbundet färdmedel samt skepp och luftfarten befriad från skatt på bränslen, konstaterar Sveriges Bussföretag i sin hemställan om att utreda beskattning av elektricitet för bussar. Skattebefrielse uppgår till 100 procent avseende energiskatt, koldioxidskatt och svavelskatt vid förbrukning i tåg eller annat spårbundet färdmedel (järnvägs och lokaltrafikföretag). Det gäller såväl dieselbränslen som elektricitet. Inom flera av dessa transportslag bedrivs kollektivtrafik.

För busstrafiken gäller däremot andra regler. Vissa biobränslen som biogas och HVO samt fossila drivmedel som naturgas är helt befriade från energiskatt enligt 7 kap. 3 och 4 §§ lagen (1994:1776) om skatt på energi (LSE). Men däremot uppgår energiskatten för elektricitet år 2015 till 29,4 öre/kWh i kommuner med normal skattesats (respektive 19,4 öre/kWh i lågskattekommuner). Dagens skattelagstiftning innebär således att till exempel kollektivtrafikfordon såsom tåg, tunnelbana och spårvagn inte betalar skatt på den använda energin. Elektrifierade bussar omfattas däremot inte av skattebefrielsen för elkraft.

Bussbolagen betalar minst 280 000 kronor i skatt per buss – per år. Det visar förbundets årliga statistikrapport om bussbranschen. Sveriges bussföretag publicerade 3 augusti de senaste siffrorna från den årliga statistikrapporten om bussbranschen. Rapporten visar bland annat att bussföretagen betalar 280 000 kronor i skatt per fordon och år.

– Det är enorma skillnader på energibeskattningen och elskatten mellan transportslag och de olika drivmedlen. Det är långt ifrån en konkurrensneutral skattelagstiftning. Eldriven kollektivtrafik som utförs av bussar belastas av energiskatter till skillnad från eldriven kollektivtrafik på räls, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Volvo Bussar uppger att en laddhybridbuss ger 60 procents energibesparing jämfört med en konventionell buss1 och att den drivs med el 70 procent av sträckan. För en helt batteridriven elbuss uppger Volvo Bussar att förbrukningen per fordonskilometer i svenska förhållanden är 1,4 kWh.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078