23948sdkhjf

Dubbeldäckare i Örkelljunga

16 augusti börjar Skånetrafikens första dubbeldäckare rulla på SkåneExpressen 10 mellan Örkelljunga och Helsingborg – viss London-känsla utlovas.
Det finns wifi ombord på de nya dubbeldäckarna, eluttag för laddning av mobil eller läsplatta samt informationsskärmar. Söndag 9 augusti mellan klockan 10 och 13 kan den som är nyfiken provsitta bussen och kolla utsikten. Då finns Skånetrafiken och Nobina på plats i Örkelljunga med en dubbeldäckare. Personal och buss finns på plats på torget i Örkelljunga centrum och informerar, svarar på frågor och bjuder på lite annat också.

Vid tidtabellsskiftet den 16 augusti börjar Skånetrafiken köra dubbeldäckare på SkåneExpressen 10 mellan Örkelljunga och Helsingborg. De är Skånes första i reguljär trafik och behövs på sträckan för att skapa fler sittplatser. SkåneExpressen 10 har tidigare utgått från Markaryd, men på sträckan Markaryd-Örkelljunga blir det från 16 augusti i stället länstrafiken Kronoberg som kör linje 521. Linje 521 kommer också att köras med nya bussar, men allt annat är samma: sträckan, hållplatserna och så går det att köpa biljett med Jojo-kort och bankkort precis som tidigare.

– Anledningen till att linjen delas är att dubbeldäckare åtminstone i dagsläget inte behövs på hela sträckan och att Markaryd-Örkelljunga går genom flera samhällen med tvära svängar och rondeller. Vi har satt tidtabellen så att den som vill resa vidare mot Helsingborg får bra byten i Örkelljunga, säger Kasper Kalén , affärsutvecklare på Skånetrafiken.

Hållplatsändringar i Helsingborg


För att göra restiden kortare för den som reser långt kommer hållplatserna längs sträckan Berga trafikplats E4 - Helsingborg C endast att vara för avstigande i riktning mot Knutpunkten och för påstigande i riktning mot Örkelljunga. Inom Helsingborg finns många andra busslinjer att välja på och en dubbeldäckare är inte heller anpassad för korta resor eftersom det tar lite längre tid att gå på och av.

– Restiden med dubbeldäckaren kommer att vara några minuter längre. Det ser mer ut i tidtabellen eftersom vi har lagt på tid i den nya. Men den förra tidtabellen var så snäv att den i realiteten inte gick att köra. Den reella tidsskillnaden med dubbeldäckaren uppskattar vi till cirka 4 minuter, vilket beror på att den accelererar något långsammare, och så detta med av- och påstigning. Genom att förbereda sin avstigning kan resenärerna påverka sin restid, säger Kasper Kalén.

Dubbeldäckaren får också ny hållplats utanför Knutpunkten, eftersom den inte får plats under taket där de andra bussarna stannar. Resenärer kommer att hänvisas rätt med skyltar.

Utvärdering under hösten


Under hösten kommer linjen att utvärderas. Det är främst körvägen i Helsingborg som tar lång tid att köra i förhållande till hur lång sträckan är, som kommer att hamna under lupp. Beroende på vad utvärderingen visar kan det bli förändringar kommande tidtabellsskifte.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063