Oslo-expressen rullar igång
Den 10 augusti är det premiär för SJ:s satsning på snabbtåg Stockholm-Oslo – målet är att ta marknadsandelar av flyget på sträckan.
– Det här är årets största trafiknyhet. Vi ger äntligen den viktiga affärsförbindelsen mellan Sverige och Norge ett miljöriktigt alternativ som fullt ut konkurrerar med flyget, säger Crister Fritzson , vd SJ AB, om satsningen.
Sverige och Norge är varandras viktigaste handelspartners och tiotusentals svenskar och norrmän arbetspendlar över gränsen. Varje år flyger 1,4 miljoner resenärer mellan de två skandinaviska huvudstäderna.
– Vi tar upp fajten med flyget om affärsresenärerna genom att erbjuda kortare restid och fler dagliga avgångar med våra snabba X 2000-tåg, säger Crister Fritzson.
Med start 10 augusti trafikerar SJ:s flaggskepp X 2000 sträckan Stockholm-Oslo med uppehåll i bland annat Karlstad och Arvika. Restiden förkortas från dagens sex timmar till cirka fyra och en halv timma. Antalet avgångar ökar från dagens två InterCity-tåg till tre avgångar med snabbtåget X 2000. Premiärturen den 10 augusti uppmärksammas med norsk-svensk bandknytning och blåsorkester på Oslo Sentralstasjon. Representanter från Jernbaneverket och den norska regeringen finns bland de som möter det första X 2000-tåget på stationen. Med på snabbtåget finns bland andra SJ:s vd Crister Fritzson samt representanter från Värmland: landshövdingen Kenneth Johansson, regionrådet Tomas Riste, kommunalrådet Per-Inge Lidén och Handelskammaren Värmlands vd Frida Johansson.
– Satsningen på X 2000 har stor potential. Tusentals svenskar och norrmän har redan bokat biljetter på Skandinaviens snabbaste tåg. En av de främsta fördelarna för X 2000 jämfört med flyget är den obrutna restiden. Till skillnad mot flyget styckas inte resenärernas tid upp av transfers, incheckning och säkerhetskontroller. Den sammanhängande restiden med snabbtåget ger möjlighet till både arbete och vila under resan, säger Crister Fritzson.
SJ:s X 2000-tåg erbjuder resor med hög komfort. I 1 klass ingår wifi, frukost som serveras vid sittplatsen, varm dryck, frukt och dagstidningar samt tillgång till SJs lounge på Stockholms Centralstation. Ombord finns även 2 klass med bland annat gratis höghastighetssurf, möjlighet till förbeställning av frukost, bistro med mat och dryck.
Fotnot . X 2000-tågen fick under en period namnet SJ 2000 för att SJ ville understryka vem som ägde och drev tågen, alltså den statsägda järnvägsoperatören. Men varumärket X 2000 var så starkt att SJ senare valde att ta tillbaka det igen.