23948sdkhjf

Gotlandsbåten laddar om

Gotlandsbåten har gör nu ännu ett försök att få igång sin linje till Sveriges största ö – ett nytt fartyg ska sättas i trafik sommaren 2016.
Gotlandsbåtens styrelse har i dagarna informerat sina aktieägare med den positiva nyheten att man hittat ett lämpligt fartyg för kommande säsonger. Efter de segdragna turerna med ett grekiskt fartyg som aldrig kunde lämna hamnen i Pireus har intressenterna nu fått korn på ett helt annat fartyg som går i trafik på Irländska sjön. Enligt rederiet ska det bli trafikstart sommaren 2016 och det handlar om samma rutt som tidigare, Västervik-Visby.

– Det känns helt fantastiskt för Gotlandsbåten att vi nått så här långt. Nu har vi ett bra fartyg som vi kan disponera många år framöver. Hon kommer att ägas av ett nytt rederi, Nordic HSC AB* och chartras förmånligt av Gotlandsbåten. Tanken är att hon kommer att ha svensk flagg och besättning, säger Stefan Daun , styrelseordförande i Gotlandsbåten AB

Det aktuella fartyget är snabbfärjan HSC Express byggd 1998. Hon tar runt 900 passagerare, cirka 200 bilar, 4 bussar, är 91 meter lång och 26 meter bred. Har fartresurser upp till 40 knop men i Gotlandstrafiken kommer hon att köra i ca 30 knop. Hon går just nu i trafik på Irländska sjön för rederiet P & O och har seglat för P & O sedan 2000. Även två av hennes systrar går här i Skandinavien, Max Mols (inrikes Danmark) och Fjord Cat (Norge-Danmark). Fartyget påminner om Destination Gotlands mindre fartyg.

– Nu börjar jobbet med att bygga upp en organisation igen för Gotlandsbåten och detta räknar vi vara klara med framåt september/oktober, säger Ralph Axelson , vd Gotlandsbåten.

* Bakom det nystartade rederiet Nordic HSC AB finns bland andra Ralph Axelson, Gotlandsbåtens vd, som huvudägare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078