Korvkrig på väg
Drivmedelsgiganten Statoil utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor med ett nytt korvkoncept – målet är att nå de själva snart ska nå snabbmatstoppen.
– Vårt mål är att Statoil ska vara topp tre bland Sveriges snabbmatskedjor. I dag säljer vi långt över 10 miljoner korvar per år. Med Real Hot Dog siktar vi på att fördubbla försäljningen i framtiden, säger Morgan Wiktorsson , vd på Statoil Fuel & Retail Sverige.
Flera av Statoils nya korvmåltider är framtagna i samarbete med Svenska Kocklandslaget. Alla korvar tillverkas av svenskt kött från utvalda producenter i Småland och serveras i mättande portioner med noga utvalda tillbehör. Fem nya korvmåltider finns på menyn: American Beef, Bacon & Cheese BBQ, Klassisk tunnbrödrulle, Gourmet Grill och Kocklandslagets Medelhavskorv.
– Hög kvalitet är viktigt för Statoil, oavsett om det är bilen eller föraren som behöver fylla på med energi. Vi vill förknippas med god mat som håller hög klass och konkurrera med andra snabbmatskedjor med ett kvalitetserbjudande, säger Morgan Wiktorsson.
Korven har ökat i popularitet de senaste åren. Statoil har sett en försäljningsökning på 25 procent sedan 2014. En generell trend är att kötthalten i korv har ökat och allt fler olika korvsorter trängs i matdiskarna, på grillarna och finns även på menyn hos många restauranger.
– Korven är en fin svensk mattradition och en spännande maträtt att tillreda, då kryddningarna går att variera i det oändliga. Med Real Hot Dog har vi utvecklat standardkorven på Statoil till en komplett och välsmakande måltid, gjord på svenskt kött av högsta kvalitet, säger Fredrik Andersson från Svenska Kocklandslaget.
KORVFAKTA/Så många säljer bränslejätten
Statoil säljer i dag över 10 miljoner korvar per år. Dagen före midsommarafton såldes flest korvar år 2014. Fredag är den veckodag då det säljs mest korv och kl. 12.30 är den intensivaste säljtiden.