SJ testar iBeacon
Som första resebolag genomför SJ tester med nästa generations kommunikationskanal, iBeacon, det påstår i alla fall det statliga bolaget självt.
– Vi vill använda ny, spännande och smart teknik som kan förenkla kommunikationen med våra kunder. Testerna med iBeacon är en del i vår digitala satsning på att göra information mer lättillgänglig och tydlig, säger Anna Fahlkrans , affärsutvecklare på SJ.
Försöket med den nya tekniken startade 26 augusti och genom den får SJ:s kunder riktad och aktuell information direkt i sina telefoner. Testerna genomförs under totalt fyra veckor och ska sedan utvärderas.
– Kunderna ska få användbar information från oss, på platser och vid tidpunkter de verkligen behöver den. Målet är att förenkla deras besök i våra butiker och lounger, säger Anna Fahlkrans.
Testerna med iBeacon kommer att genomföras i SJ:s butiker och lounger i Stockholm och Göteborg samt i receptionen på huvudkontoret. Kunderna kommer bland annat att få meddelande med lösenord till wifi-nätverk, information om öppettider och sociala medier med mera.
– Digitala verktyg är en integrerad del av reseupplevelsen för SJ:s kunder. Med iBeacon-testerna tar vi nästa steg för att förse våra kunder med information när de som bäst behöver den, säger Anna Fahlkrans.
SJ är ett av de första svenska företagen som testar den nya tekniken iBeacon. Testerna kommer endast att omfatta de kunder som besöker SJs lounger och butiker, som har SJs app Min Resa installerad och samtidigt har Bluetooth och pushnotiser påslaget. Kunderna får möjlighet att berätta vad de tycker om SJs meddelanden i en utvärdering och inga kunduppgifter sparas. SJ genomför testerna tillsammans med iBeacon-specialisterna ShopJoy.
FAKTA/Detta krävs för att kunna delta i iBeacon-testet
Senaste versionen av SJ:s app Min Resa.
Blåtand/Bluetooth påslaget.
Operativsystem Apple IOS7 eller senare alt. Android 4.3 eller senare.
Push-notiser påslaget och tillåtet att använda platsbaserade tjänster.
Närvaro vid någon av testplatserna.