23948sdkhjf

Krösatågen 30 år

Krösatågen fyller 30 år, det firar Länstrafiken i Kronoberg med stort Krösakalas ombord på tågen 10-12 september.
– Krösatågen är verkligen resultatet av småländsk tåga. I samarbete med Jönköpings länstrafik valde vi att själva ta över den utdömda tågtrafiken. Idag har Krösatågen bildat skola i svensk kollektivtrafik och körs i sex län, säger Thomas Nilsson , trafikdirektör Länstrafiken Kronoberg.

Under fyra dagar i september möts resenärerna av festpyntade tåg och överraskningar ombord. Och det finns all anledning att fira. För 30 år sedan stod staten beredd att avveckla många av de mindre järnvägarna i landet. Ansvaret lades över på länstrafikbolagen och de flesta valde att lägga ner tågtrafiken och ersätta den med buss.

Men i Småland valde man en annan väg. 1985 invigdes krösatågstrafiken i samarbete mellan länstrafikbolagen i Jönköpings och Kronobergs län. De första linjerna gick Nässjö-Vetlanda-Åseda och Jönköping-Vaggeryd-Värnamo. Under årens lopp har Krösatågen expanderat rejält. Idag kan man åka Krösatåg till Halmstad i väster, Kalmar och Karlskrona i öster och Hässleholm i söder. Krösatågen har även hunnit passera den magiska gränsen en miljon resenärer årligen.

Krösatågen har inte bara expanderat geografiskt – de har också bidragit till en attitydförändring. I dag talar man sällan om att lägga ner järnvägar. Nu är det utveckling av tågtrafik som gäller.

– Att regiontågssystemen växer är en naturlig följd av utvecklingen. Från Krösatågens sida hoppas vi kunna knyta samman regionhuvudstäderna på ett ännu bättre sätt i framtiden. I dag, precis som för 30 år sedan handlar det om att erbjuda våra resenärer många olika resmöjligheter och snabba transporter till jobb, utbildning och fritid, säger Thomas Nilsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11