23948sdkhjf

Elbussen kan få statsstöd

Volvo välkomnar regeringens förslag om en ny premie för att stötta marknadsintroduktion av eldrivna bussar från 2016.
Den föreslagna premien är på totalt 350 miljoner kronor, 50 miljoner 2016 och därefter 100 miljoner per år 2017-2019. Syftet är att driva på utvecklingen av elbussar i Sverige och Sveriges Bussföretag gläds åt regeringens beslut om att satsa 50 miljoner kronor på att öka investeringar i elbussar redan nästa år och därefter de 100 miljoner kronor per år som till samma ändamål avsätts för perioden 2017-2019. Organisationen har tillsammans med Svensk Fordonsindustri länge arbetat med att få till gynnsamma villkor genom utveckling och implementering av elbussar.

– Tillsammans med regeringens tidigare beslut om bland annat stadsmiljöavtal där pengar kan avsättas för utbyggd kollektivtrafik i städer och regioner ger denna satsning möjligheten att erbjuda landets resenärer ett modernt och klimatsmart alternativ till den egna bilen. Utvecklingen av tekniken på bussidan går väldigt fort och i framkant ligger våra svenska busstillverkare, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag

Fordonstillverkaren Volvo som tillverkar elbussar, välkomnar naturligtvis ett stöd för elbussen:

– Detta är naturligtvis en mycket glädjande nyhet. Sverige positionerar sig i framkant när det gäller elbussteknologi och denna satsning kommer påskynda elektrifieringen av busstransporter i Sverige. Införandet av en miljöbusspremie stöttar Volvos teknikutveckling av produkter inom elektromobilitet. Vi har idag en världsledande position inom detta område och fortsätter utveckla svensk spjutspetsteknologi för export, säger Håkan Agnevall , vd för Volvo Bussar.

Volvo är världsledande inom hybrid- och elbussteknologi och lanserade den första hybridbussen 2009. Idag har företaget sålt fler än 2200 Volvohybrider globalt. I Göteborg rullar sedan i juni Sveriges första elbusslinje, linje 55, som trafikeras av tre helt elektriska bussar och sju elhybrider, samtliga från Volvo. Ändhållplatsen vid Chalmers Lindholmen är belägen inomhus, något som är möjligt tack vare att bussarna är tysta och utsläppsfria.

– Buller är ett av de största hälsoproblemen för världens storstäder. Elektriska stadsbussar är både tysta och utsläppsfria, och vi är övertygade att elektrifierade persontransporter i städer är rätt väg framåt mot hållbara transportlösningar, säger Håkan Agnevall.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078