Busstrafiken inom SL bantas
Kollektivtrafikens ekonomi i Stockholms län måste vara i balans – därför bantas busstrafiken med 100 miljoner kronor.
Befolkningen i Stockholmsregionen växer och under kommande år genomförs stora investeringar och utbyggnader i trafiken för att möta kraven. Ett utbyggt trafiksystem innebär dock också ökade kostnader för drift. För en långsiktig kostnadskontroll är det därför nödvändigt att redan nu se över rådande utbud och justera detta, så att framtidens utbud kan säkras och finansieras.
Trafiknämnden beslutade den 8 september 2015 att godkänna principerna för hur effektiviseringar i busstrafiken kan genomföras. Med utgångspunkt i riktlinjerna för kollektivtrafikutbudet i länet, har trafikförvaltningen analyserat resandevolymer i busstrafiken.
På de linjer där trafikutbudet är större än vad som motiveras av antalet resande, föreslås effektiviseringar i form av minskat antal avgångar, ändrade körsträckor eller nedläggning av linjer. Totalt berörs 133 linjer i länet.
– Stockholmarna blir allt fler och kostnaderna överstiger intäkterna. Det är en stor utmaning att både utveckla framtidens kollektivtrafik och samtidigt se till att den befintliga trafiken fungerar över tid. De effektiviseringar vi nu föreslår har tagits fram för att i så liten utsträckning som möjligt påverka resenärerna, säger trafikförvaltningens tf förvaltningschef Ragna Forslund .
För att nå kravet på en ekonomi i balans krävs att trafikförvaltningen under 2016 minskar sina kostnader med 300 miljoner kronor. Därmed krävs en helhet av besparingar. I denna utgör effektivisering av busstrafiken en del, motsvarande ungefär 100 miljoner kronor. Trafikförvaltningen planerar även för fortsatt effektivisering av administration, fortsatt översyn av kostnader för trafik samt kostnadseffektivisering vid upphandlingar. För att öka och säkra intäkterna i kollektivtrafiken, planeras flera åtgärder såsom fortsatt utveckling av försäljningskanaler och effektivare biljettkontroller i trafiken.
De föreslagna förändringarna i busstrafiken skickas nu för synpunkter till berörda kommuner och intresseorganisationer. För att nå en ekonomi i balans krävs dock att effektiviseringarna träder i kraft snarast möjligt. Trafikförvaltningen avser att senast den 11 oktober lägga en beställning på trafiken till bussentreprenörerna Keolis, Arriva samt Nobina. Förändringarna kan då träda i kraft den 11 januari 2016. Den här tidsplanen gör att processen för information och samråd blir betydligt kortare än normalt.