Ledhybridbuss kör i Göteborg
I mitten av augusti fick Göteborg sina första högkapacitetsbussar med hybriddrift – nu är bussen i trafik i Göteborg på stomlinje 17.
– Vi har väldigt positiva erfarenheter av Volvos hybridbussar. De kombinerar goda miljöegenskaper med en bra totalekonomi, är tysta, rena och drar lite bränsle. Dessutom är de driftsäkra och omtyckta av både förare och resenärer, säger Bernt-Erik Johansson , affärsenhetschef på GS Buss.
För bussar som ska användas på linjer med många resenärer har kapaciteten en avgörande betydelse. Volvos hybridledbuss i Göteborg har plats för cirka 140 passagerare.
– Med de nya bussarna har vi möjlighet att ta många resenärer per tur. Samtidigt innebär tillskottet att vi också kunnat öka turtätheten på linjen. Under högtrafik avgår nu en buss var fjärde minut, säger Bernt-Erik Johansson.
De nya ledbussarna är utrustade med samma drivlina som de tvåaxliga hybridbussarna, där elmotor och dieselmotor kan användas tillsammans eller var för sig. Energin som genereras vid motorbromsning lagras i bussens batteripaket och ger ström till elmotorn. Vid hållplatserna drivs bussen tyst och avgasfritt på el. Volvos hybridledbuss sägs dra cirka 30 procent mindre bränsle än en konventionell dieselbuss, vilket i så fall skulle sänka utsläppen av CO2 i motsvarande grad. GS Buss har valt att använda biodiesel som minskar klimatpåverkan ytterligare.
Totalt finns nu 74 elektrifierade Volvo-bussar i trafik i Göteborg. Här ingår också de tre helt eldrivna konceptbussar som används inom ramen för samarbetet ElectriCity (läs mer i TRAFIKFOURM nr 5-6!). Globalt har Volvo Bussar hittills sålt över 2200 elektrifierade bussar.
Fotnot. GS Buss AB är det kommunägda bolaget Göteborgs Spårvägars dotterbolag för busstrafik.
FAKTA/Volvo 7900 Ledbuss Hybrid, Euro 6
Treaxlig, 18 m lång låggolvsbuss.
Tyst och avgasfri drift vid hållplatser.
30 procent lägre bränsleförbrukning än motsvarande dieselbuss.
40-50 procent lägre utsläpp av kväveoxider och partiklar.
Källa: Volvo Bussar