Greeter tar emot i Strängnäs
Chicago, London, Paris har det – och nu även Strängnäs som är först ut i Sverige med att erbjuda besökaren att möta en Greeter.
– Många turister på besök i våra städer, vill lära känna dem lite mer, särskilt om de är intresserade av kultur, historia, gammal bebyggelse, natur och miljö. Många, speciellt utländska turister, vill dessutom gärna få en personlig presentation av hur det är att bo här. Turistbyrån svarar på frågor ”över disk” i turistbyrån och guideföreningen Strängnäs-Mariefred erbjuder rundvandringar i staden för större grupper, men vi har också fått förfrågningar om mer personliga och kortare presentationer, säger Strängnäs turismansvarige, Anette Lilja .
Lena Stensgård, en engagerad Strängnäsbo och auktoriserad guide, såg ett sådant upplägg på Irland och som blivit mycket uppskattat där och presenterade idén för Anette Lilja. Nu har Strängnäs 8 engagerade lokalbor som står beredda att visa upp sin stad. Bokning sker via Strängnäs Greeters webbsida eller via kontakt med turistbyrån.
Destinationsutveckling Sörmland, som drivs av STUA –utvecklar besöksnäringen, tillsammans med aktörer och kommuner i Sörmland, har som fokus att skapa fler upplevelser för nationella och internationella besökare.
– En framgångsrik destination kännetecknas av både det värdskap besöksnäringens aktörer representerar, men också sättet som lokalbefolkningen möter besökaren. I Strängnäs har man tagit det ett steg längre, genom att skapa en reseanledning som är lika god som ett besöksmål i sig. Man ger besökaren möjlighet att uppleva ”det lilla extra”, en unik upplevelse, säger Ola Nilsson , vd STUA.