Idrottsturister lyfter Vansbro
Turister som besöker Vansbrosimningen skapar 44,9 miljoner kronor i intäkter för regionen – bra exempel på idrottsturism.
– Snittkonsumtionen i relation till antalet turister beräknas till 1 404 kronor per person, vilket är välkomna extraintäkter till Västerdalarnas affärsverksamheter, berättar Jan Palander, generalsekreterare för Vansbrosimningen
Mätningarna av turisteffekterna visar att det totalt spenderades 44,5 miljoner kronor (att jämföra med knappt 43 miljoner ifjol) där logi i Vansbro kommun står för ungefär 4 miljoner. Arrangemang av den här sorten blir allt viktigare för en orts attraktivitet, inte minst för ortens känsla av gemenskap.
– Återkommande evenemang skapar igenkänning och lokal utveckling för såväl föreningar som för besöksnäringen och ger möjlighet till investeringar. De stora evenemangen som Vansbrosimningen skapar dessutom flera följdeffekter såsom nya events i samband med det egna evenemanget, positiv inverkan på imagen av Vansbro, en omfattande turistekonomisk omsättning och inte minst stärks varumärket Vansbro. Få små orter i Sverige, om ens någon, kan mäta sig med igenkänningen i Vansbro tack vare Vansbrosimningen, säger Carl Johan Ingeström , vd för Visit Södra Dalarna.
Undersökningen är utförd av Sponsor Insight och tar endast hänsyn till turisternas direkta konsumtion helgen 3–5 juli 2015. Det betyder att eventuella intäkter i samband med Vansbrosimningens tävlingar som Vansbro Triathlon, Vansbro Bianchi 120, Vansbro Swimrun och andra kringarrangemang inte är inräknade i rapporten.
Fotnot. Vansbrosimningen fick sitt genombrott när En Svensk Klassiker skapades. Klassikern har lämpligt nog också har sitt huvudkontor i Vansbro. För att kamma hem den åtråvärda titeln krävs att ha fullgjort Vasaloppet på skidor, Vätternrundan på cykel och att springa Lidingöloppet förutom simningen i Vansbro inom ett kalenderår. Många jagar klassikern och då blir det till att gästa Vansbro i juli.