Nio slåss om Future Transport Award
Juryn har sagt sitt, nio finalister i de tre kategorierna i Future Transport Award 2015 är klara – 7 oktober sker prisutdelningen i Jönköping.
I kategorin Public Transport har juryn utsett Eskilstuna kommun, Mora resecentrum och Stenpiren resecentrum i Göteborg till finalister.
Eskilstuna kommun nomineras för sitt helhetsgrepp för resande i Mälardalsregionen där Eskilstunas järnvägskompetens stärks och kommer att ge alla partners i regionen ännu bättre möjligheter att driva och utveckla person- och godstransporter på järnväg. En positiv och hållbar utveckling som gynnar både näringsliv och samhälle.
Mora resecentrum – som invigdes i slutet av 2014 – utses till finalist för att den nya knutpunkten underlättar för resor, möten, kollektivtrafik och aktiviteter. Mora resecentrum möjliggör snabba byten mellan olika färdmedel, bra service och information i en ljus, vacker och modern miljö.
Stenpiren resecentrum i Göteborg nomineras för att Göteborg genom det nya resecentrumet får en attraktiv och väl fungerande knutpunkt och terminalbyggnad, samt nav för byten mellan spårvagn, buss och färja.
I kategorin Intermodal Goods är följande tre finalister nominerade: DB Schenker/Jula-pendeln, Green Cargo/Bring och Real Rail.
DB Schenker/Jula-pendeln nomineras för det klimatsmarta och logistiskt effektiva transportupplägget där containrar med importvaror fraktas med järnväg från Göteborgs Hamn till Falköping där containrarna sedan lastas om till 31 meter långa lastbilsekipage som fraktar containrarna med varor den sista biten till Julas jättelika centrallager i Skara.
Green Cargo/Bring nomineras för att de båda bolagen i stor omfattning börjar använda intermodala transporter lastbil-järnväg för godsflöden dels mellan Skåne och Stockholm, dels mellan Sverige och Norge.
Real Rail nomineras för att man på ett målmedvetet och effektivt sätt har utvecklat intermodala godstransporter lastbil-järnväg mellan södra/västra Sverige och mellersta/övre Norrland där man tar ett helhetsgrepp och ansvarar för stora delar av kedjan med egna lastbilar, lastbärare och järnvägsvagnar samt där man ansvarar för kombiterminaldriften på ett antal strategiska orter.
I kategorin Road Security är de tre finalisterna NCC, Sensys och VTI.
NCC nomineras för NCC ViaSafe, en helhetslösning för ökad säkerhet vid större och mindre vägarbeten. ViaSafe samlar all NCC:s erfarenhet och kompetens inom området i ett nordiskt koncept. Syftet är att vara en ännu bättre partner till entreprenörer och andra som utför arbeten i och kring vägar.
Sensys nomineras för sitt omfattande och målmedvetna arbete med att förbättra säkerheten och arbetsmiljön vid vägarbeten.
VTI nomineras för sitt pågående projekt för förbättrad säkerhet och arbetsmiljö vid vägarbeten.
FAKTA/Juryn för Future Transport Award
Anders Karlsson , chefredaktör Transport & Logistik iDag (juryns ordförande)
Jörgen Nyström , projektledare Elmia Nordic Rail/Future Transport