Gratis är gott – eller?
Samtidigt fördes en försiktig debatt om att det kanske kunde vara dags att testa gratis kollektivtrafik i Sveriges befolkningsmässigt största län. Det har redan testats i den estniska huvudstaden Tallinn så varför inte här? frågade sig den forne S-märkte näringsministern Leif Pagrotsky. Många hejade på medan andra såg rött.
Nu är det ju bara så att det inte finns gratis kollektivtrafik, det handlar om hur mycket som ska skattefinansieras av den totala kostnaden. För närvarande är läget i Sverige att i genomsnitt runt hälften betalas av resenären själv, resten betalas av alla skattebetalare via skattsedeln. Så om det blir avgiftsfritt innebär det naturligtvis en försvarlig skattehöjning för Stockholmarna, något som dessa i allmänhet högst ogillar vilket framkom när höstbudgeten presenterades i mitten av september.
I Kiruna är kollektivtrafiken gratis för alla som är skrivna i kommunen medan turister får betala full taxa. Trots att andelen som åker kollektivt i Sveriges till ytan största kommun bara är några få procent är politikerna ovilliga att redogöra för den exakta kostnaden för trafiken. Men visst fungerar det bra och entreprenören på orten klagar inte så länge pengarna rullar in sam de ska. Och de gör de i Kiruna, resandet har ökat i centralorten men stadsbussarna har inte blivit värmestuga som en del oroade sig för.
Frågan är vad som skulle hända i ett län med en miljon eller fler invånare. Det är nästan omöjligt att överblicka, helt säkert skulle kostnaderna tokrusa för exempelvis SL-trafiken när alla kan kliva på hur som helst. Vi behöver verkligen få fler att kliva på bussen, spårvagnen, pendeltåget eller varför inte pendelbåten där sådana finns, tunnelbana lär Stockholm fortsatt vara ensamma om i Sverige. Bra kollektivtrafik smäller högre än gratis, i alla fall kom det till uttryck i en norsk resandeundersökning här om året. Men bra trafik kostar, vem ska i så fall betala och hur mycket? Generellt är storstadsborna bortskämda vad gäller taxan för kollektivtrafiken. Få av SL:s resenärer torde ägna en tanke åt pendlarna i medelstora svenska städer som oftast betalar mycket mer för sitt periodkort än vad SL:s resenärer gör.
Dessutom är det område som omfattas betydligt mindre än Stockholms län. Så måste de bli när färre ska dela på kostnaden för trafiken.
Kanske är det dock möjligt att få fram finansiering som inte bara drabbar resenärer och skattebetalare. Varför inte undersöka möjligheten att bygga ny kollektivtrafik genom offentlig/privat finansiering, OPS? Modellen har förvisso fått dåligt rykte genom Nya Karolinska Sjukhuset som blev betydligt dyrare än planerat. Men om det bara finns en anbudsgivare blir det ju allt annat än gratis för beställaren.
Det är dags för nytänkande på många plan för att öka pendlingsmöjligheterna i Sverige genom smartare betalsystem som inte tar stopp vid en länsgräns. När det är enklare att åka kollektivt så kommer fler att ställa bilen och ge sig på ett hållbart sätt att resa till jobbet. Detta kommer att diskuteras på vår helt nya endagskonferens Kollektitrafik SYD i Malmö 1 december i år. Du är välkommen till premiären för detta branschmöte i söder!
THOMAS DIETL
chefredaktör