23948sdkhjf

Mått på hållbar turism

Sverige ligger i framkant när det gäller att mäta hur hållbar turismen i själv verket är – och faktiskt även på att bygga hållbar turismutveckling.
Alla pratar om det. Hållbar turism och tillväxt i besöksnäringen. Men hur gör man i praktiken och hur mäter man att insatta medel verkligen skapar effekt? I Sverige vet vi. Vi ligger i framkant på att mäta just hållbar turismutveckling. Det är Swedish Welcome som på uppdrag av tolv svenska regioner tagit fram en första rapport som visar utvecklingen mellan 2014 och 2015 hos Swedish Welcome-certifierade svenska turismverksamheter.

– De områden där verksamheterna har störst förbättringspotential är tillgänglighet och gästinformation, men det är också där de faktiskt förbättrat sig mest mellan åren. Att kunna se och mäta den konkreta utveckling som skett på bara ett år är fantastiskt, säger Jonas Oldmark , vd i Swedish Welcome.

Henrik Wester är turismchef i Västmanland och representerar också i egenskap av ordförande ägarna till Swedish Welcome-certifieringen, de regionala turismorganisationerna:

– Vi har länge haft behov av ett verktyg som stöttar svensk besöksnäring i konkret kvalitets- och hållbarhetsarbete, men också av statistik som visar hur väl vi presterar och om de investeringar som görs nationellt och regionalt leder till utveckling. Nu har vi ett sådant verktyg, vi är först i världen och vi har fått ta del av den första rapporten. Statistiken bygger på observationer på plats hos varje enskilt aktör. Observationer som genomförs på ett systematiskt och nationellt täckande sätt av professionella rådgivare. Det är ett idag helt unikt arbetssätt som kompletterar andra tillgängliga källor för analys och utveckling av besöksnäringen, säger Henrik Wester .

Observationerna som Swedish Welcome-rådgivarna gör ligger till grund för ett antal förbättringsförslag till verksamheterna. Per-Arne Persson är driftchef på Borås Djurpark och menar att det är enkelheten i att överföra förbättringsförslagen till en ”att göra-lista” som gör att åtgärder lätt betas av, en efter annan. Borås Djurpark Stugby har mellan 2014 och 2015 höjt sin gästvänlighet med inte mindre än 30 procent, tack vare att medarbetarna metodiskt gått igenom bemötandet av gästen i alla lägen.

– Genom Swedish Welcome-certifieringen får vi ett verktyg för kvalitetshöjning och vi stimuleras också att öka antalet praktiska insatser för hållbar utveckling i enskilda verksamheter. I förlängningen lyfter vi tillsammans svensk turism på ett ytterst påtagligt sätt, säger Per-Arne Persson .

Ragnar Unge , vd för Miljömärkning Sverige AB som i tio år arbetat med att bygga upp Svanen till en marknadsledande miljömärkning, arbetar i styrelsen för Swedish Welcome:

– Swedish Welcome-certifieringen ett utmärkt komplement till vår egen miljömärkning och också ett lysande exempel på hur en certifiering kan driva utveckling inom en växande och viktig framtidsnäring som besöksnäringen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.158