23948sdkhjf

Premiär för Volvo Electric

Volvos nya elbuss premiärvisades på Busworld i Kortrijk 15 oktober - bussen är nu klar för serietillverkning.
15 oktober presenterade Volvo Bussar för första gången sin nya elbuss i 12-metersutförande för serietillverkning, vilket innebär att man nu har ett komplett program av elektrifierade bussar. Den här bussen skiljer sig från den konceptbuss som kör på linje 55 i Göteborg; här sitter exempelvis föraren till vänster, inte mer i mitten som i konceptbussen.

Nya Volvo 7900 Electric går tyst och avgasfritt och är cirka 80 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss enligt tillverkarens egna uppgifter. Försäljningen startar under 2016.

På kollektivtrafikmässan i Milano tidigare i år, visade Volvo Bussar upp en av de eldrivna konceptbussar som sedan i somras går i trafik i Göteborg. Men nu tar man steget fullt ut och presenterar sin elbuss i kommersiellt utförande redo att möta marknaden. Premiärvisningen skedde under festliga former på Busworld i Kortrijk.

– Idag passerar vi ännu en viktig milstolpe i vårt arbete för framtidens hållbara transporter och en renare och tystare stadsmiljö. Vi kan nu erbjuda ett komplett produktprogram för att skapa elektrifierade kollektivtrafiksystem. Lösningar som gör det möjligt för alla städer att ta klivet in i framtiden, säger Håkan Agnevall , vd på Volvo Bussar.

Volvo 7900 Electric går tyst och avgasfritt och uppges alltså vara cirka 80 procent energieffektivare än en konventionell dieselbuss. Bussens litiumjon-batterier laddas dels genom att energin som uppstår när bussen motorbromsar tas tillvara, dels via elnätet vid ändhållplatserna. En laddning via elnätet tar tre till sex minuter*. En minuts laddning räcker för fem till tio minuters körning. Bussen är konstruerad för rutter på mellan 10 och 20 km. Med snabbladdning vid ändhållplatser skapas system av elbussar vars körsträcka är obereonde av batteristorlek. Den tvåaxliga, 12 meter långa bussen har kaross i aluminium, tre dörrar, lågt golv och en ljus och luftig interiör.

Volvo 7900 Electric kommer primärt att marknadsföras som komplett, nyckelfärdig lösning inklusive finansiering, fordonsservice och underhåll av batterier. Även laddinfrastruktur ingår i erbjudandet genom Volvos samarbete med Siemens och ABB. Tillsammans med lokala partner kan Volvo Bussar tillhandahålla verkstadstjänster. Inställning av hastighet och andra parametrar för körning inom definierade områden (Zone Management), depåtjänster och trafikledning offereras separat.

Med lanseringen av Volvo 7900 Electric har Volvo Bussar nu ett komplett program av elektrifierade bussar. Här ingår förutom den nya elbussen också Volvo 7900 Hybrid (som också finns som ledbuss) och Volvo 7900 Electric Hybrid. Totalt har Volvo sålt över 2200 elektrifierade bussar, sedan de första hybriderna introducerades 2010.

De tre eldrivna konceptbussar från Volvo som trafikerar Göteborg ingår i samarbetet ElectriCity, där industri, samhälle och akademi tillsammans arbetar för att utveckla morgondagens hållbara kollektivtrafik, läs mer om det projektet i TRAFIKFORUM nr 5-6. Mer om nya Volvo 7900 Electric kommer i TRAFIKFORUM nr 8.

FAKTA/Volvo 7900 Electric
Ny, helt eldriven, tvåaxlig 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre dörrar.
80 procent lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.
Tyst och avgasfri drift.
Utrustad med elmotor och litiumjon-batterier.
Batterierna laddas vid ändstationerna på tre till sex minuter.
Snabbladdningskonceptet innebär att körsträckan är oberoende av batteristorlek.
Kaross tillverkad enligt Volvos patenterade aluminiumkoncept.
Ljus och luftig interiör.
85 passagerare.
Volvos ergonomiskt utformade förarplats med individuell justering av instrumentpanel/ratt.
Volvos skivbromsar, Electronic Braking System (EBS), bromssamverkan, backstartshjälp m m.

*Laddningstiden beror på topografi, last och klimatförhållanden.

Källa: Volvo Bussar
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078