Alla bränslen för Scania
Den helt nya Scania Interlink Low Decker premiärvisades på Busworld 15 oktober – bussen på bilden går på biogas, men alla bränslen är möjliga.
Scania har det bredaste utbudet av Euro 6-motorer för alternativa drivmedel, med bioetanol, biodiesel och biogas. Enligt Klas Dahlberg är det i alla fall ingen av konkurrenterna som ensamma kan matcha allt. Med mer än 30 års erfarenhet av bioetanol, det mest tillgängliga alternativa drivmedlet i världen, kan CO2-reduktionen i bästa fall uppgå till 90 procent, enligt tillverkarens egna uppgifter.
Scanias bussar är även tillgängliga med HVO och RME. Under Busworld visar Scania upp delar av sitt programutbud. Scania Citywide, som är certifierad för alternativa drivmedel, passar för både förorts- och kortdistanstrafik med hastigheter upp till 100 km/h. Intresset för gasbussar, som har stor potential vad gäller kostnadsbesparingar, lägre koldioxidutsläpp och tystare körning, växer runt om i världen.
Samtidigt får Scanias biogasbussar allt större uppmärksamhet bland operatörerna i Europa. Då städer inför fler och fler restriktioner är naturgas och, när det finns, biogas mycket intressanta alternativ. Scanias kompletta erbjudande och teknologi säkerställer bra körtid och tillförlitlighet.
Det senaste tillskottet i Scanias modellprogram för Euro 6 är Scania Touring 450 hk SCR. I kombination med Scanias nya Opticruise (växlingssystem) och Active Prediction (farthållarsystem) för att förutsäga vägens topografi, är Scania marknadsledande när det gäller att minimera bränsleförbrukningen – i alla fall enligt sin egen uppfattning.
Elbussar då? Jo snart kommer Scania med sin första helt elektriska buss. Tekniken är redan framme, enligt Klas Dahlberg. Mer om Scanias elbuss och mycket annat från Busworld publiceras i TRAFIKFORUM nr 8 som utkommer i måndadsskiftet oktober/november.