Färre bussar underkändes
Fyra av tio tunga bussar underkändes av Bilprovningen 2014 – det är en liten förbättring jämfört med tidigare år men långt ifrån bra.
Totalt underkändes 38 procent av alla bussar över 3,5 ton. Under 2013 var andelen underkända densamma, men 2012 låg den på 41 procent och 2011 på 44 procent. 28 procent tunga bussar underkändes med krav på efterkontroll. Det innebär att anmärkningarna är av sådan karaktär att fordonet måste uppvisas på nytt (ombesiktas) för att säkerställa att felen åtgärdats. Andelen har sjunkit under de senaste åren. 2011 var motsvarande andel 33 procent.
– Att underkännandefrekvensen sjunkit under de senaste åren beror sannolikt på det målmedvetna kvalitetsarbete som bussbranschen och flera bussföretag driver. Vi ser mycket positivt på utvecklingen, säger Benny Örnerfors , Bilprovningens verkställande direktör.
De huvudsakliga anledningarna till underkännande med krav på efterkontroll var brister i bromssystem (14 procent) och anmärkningar vid brandskyddskontrollen (13 procent), främst på grund av oljeläckage i motorrummet. Vid efterkontrollen underkändes var tionde tung buss (12 procent) på nytt.
– Trots att den totala underkännandegraden sjunkit har anmärkningarna som gäller risker för brand i buss inte minskat, utan till och med ökat. Det är ett område där bussbolagen och bussbranschen kan göra mer, både för passagerarnas säkerhet och för att spara de stora kostnader som en bussbrand innebär, säger Morgan Isacsson , Bilprovningens expert på kontrollbesiktning.
Värst var det ställt med bussarna i Jämtlands län – där underkändes 70 procent av de tunga bussarna över 3,5 ton. Bäst var Västra Götalands län med 23 procent underkända bussar.