Kalmar Slott kulturprisades
Kalmar Slott med slottschefen Mimmi Mannheimer i spetsen har tilldelats Kulturarvspriset 2015 – ett perfekt mål för bussturisterna.
Torsdagen den 22 oktober mottog Mimmi Mannheimer priset under Svenskt Kulturarvs konferens. Priset som består av äran och 10.000 kr tilldelas pristagaren med motiveringen:
”På Kalmar Slott möter besökarna narrar och riddare som alla med mild envishet fångar in barnens intresse, väcker deras nyfikenhet och lust att lära. Leken är inte bara stoj och skoj utan leder vidare till äventyret att få veta mer om slottet och dess invånare i andra tider än vår. På Kalmar Slott öppnas barnasinnet hos både stora och små och därmed bidrar de till att skapa en ny generation av besökare till Sveriges kulturarv.”
– Vi är väldigt stolta över stipendiet från Svenskt Kulturarv. Detta är ett viktigt erkännande av att de satsningar vi gjort de senaste sex åren gett resultat. För att väcka besökslust året om har vi bland annat satsat på säsongsutställningar, ökat vår tillgänglighet och fått en ny restaurang. Nu får vi också ett kvitto på att vår sommarverksamhet med Barnens Slott är en av Sveriges bästa barnaktiviteter i historisk miljö, säger slottschefen Mimmi Mannheimer .
Kalmar Slott har flera anledningar att fira. Slottet slår besöksrekord i år och blev också nyligen nominerade av Kalmar län till Stora turistpriset.
– Som småbarnsföräldrar reser vi gärna runt i Sverige i jakt på ett kulturutbud för barn som håller måttet.På Kalmar Slott får barnverksamheten toppbetyg, näst intill världsklass. säger John Chrispinsson , styrelseledamot i Svenskt Kulturarv och medlem i juryn och mångårig moderator på RES- och TRAFIKFORUM:s event Kollektivtrafikdagen.
Juryn har bestått av direktör Meg Tivéus , journalisten och författaren John Chrispinsson , Jan Larsén , Strömma Turism & Sjöfart AB, Projektledare Åse Berglund , Överintendenterna Magnus Hagberg och Berndt Arell samt Lena Sjöli n, Svenskt Kulturarv.
Juryn bedömer vinnaren utifrån följande kriterier:
ha bidragit till att på ett kreativt sätt utveckla innehållet i museer/miljöer i syfte att nå en bred publik eller
ha gjort en insats för att utveckla ett innehåll som speciellt riktar sig mot barn & ungdom eller
ha satt sitt museum/besöksmål/evenemang på kartan genom offensivt nytänkande i marknadsföringsarbetet.