23948sdkhjf

Individuella löner hos Nettbuss

Nettbuss i Göteborg har som första bussföretag infört individuella löner för bussförare – det rapporterar Svenskt Näringsliv.
Individuella löner finns i många branscher, men bussbranschen har kört med tarifflöner som standard. Nettbuss i Göteborg blir pionjärer i Sverige med att införa individuella löner också för bussförare, det sker med en speciell lönemodell där återkommande medarbetarsamtal skapar ständig kommunikation mellan förarna och företaget.

Bussföraryrket är ensamt, därför är också föraren en otroligt viktig person, inte minst i sin egenskap av företagets ansikte mot kunden. Samtidigt är yrket hårt reglerat av exempelvis kör- och vilotidsregler och fastlagd övertidsersättning.

Att Nettbuss i Göteborg inför individuella löner har till syfte att skapa en extra morot för en bussförare som utför sitt jobb bra. De egna prestationerna ska belönas – precis så som är fallet inom de flesta andra branscher och också bland administrativa tjänstemän som finns inom bussbranschens företag.

Det som premieras i Nettbuss lönemodell är kundbemötande, körteknik, säkerhetstänkande och bränsleekonomi för att nu nämna några parametrar.

Enligt Nettbuss Göteborgs uppgifter till Svenskt Näringsliv är de flesta bussförare positiva till den nya modellen med individuell lönseättning. ”Det har varit en morot för mig att utvecklas som chaufför”, säger bussföraren Karl-Erik Callheim till Svenskt Näringsliv.

Fackförbundet Kommunal tillbakavisar dock uppgifterna i Svenskt Näringsliv att det här skulle vara fråga om en individuell lönesättning hos Nettbuss Göteborg. Enligt dem handlar det i stället om ett bonussystem där arbetsgivaren delar ut extrapengar till bussförare som enligt arbetsgivarens uppfattning gjort bra ifrån sig. Men kollektivavtalets tarifflöner gäller fortsatt, med eller utan bonus, enligt Kommunal. Rt-forum återkommer om fallet Nettbus Göteborg så fort mer information når redaktionen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094