23948sdkhjf

Facket kritiserar kollektivtrafiken

Men vem kör egentligen? – så heter en kritisk granskning av den upphandlade kollektivtrafiken som fackförbundet Kommunal genomfört.
Kollektivtrafiken är en av välfärdens mest centrala samhällsfunktioner, såväl för att enskilda medborgare ska få ihop sin vardag som för att samhället ska kunna växa och bli mer miljövänligt. Kommunals nya rapport ”Men vem kör egentligen?” visar dock att dagens system har stora brister. Rapporten tar bland annat upp trafikens ökande kostnader, den ojämna konkurrensen och hur det finns brister i dagens myndighetsstruktur. Ytterst drabbas Sveriges medborgare och trafikens anställda. Så uppfattar i alla fall Kommunal situationen i Sverige.

– Kollektivtrafiken är alldeles för viktig för att skötas så pass ostrukturerat som vår granskning visar. Sedan 1999 har busstrafiken blivit 65 procent dyrare per kilometer för beställarna. Det hotar på sikt kollektivtrafikens utveckling. Nu krävs ett helhetsgrepp, där bland annat statlig tillsyn och stöd samlas under en, dedikerad myndighet, säger Per Holmström , förste vice ordförande Kommunal. Han fortsätter:

– Dagens upphandlingssystem innebär en otrygghet för trafikens anställda. När en ny entreprenör vinner en upphandling finns inga krav på att ta över de anställda. Branschen har redan stora problem med att attrahera personal. Arbetsvillkoren måste förbättras. Därför kräver Kommunal att personalövertagande blir ett standardkrav vid upphandlingar inom kollektivtrafiken.

Rapporten lyfter ett flertal konkreta lösningar för hur myndigheter och lagstiftare kan förbättra kollektivtrafiken. Ett urval av förbättringsförslagen:

* Säkra de anställdas anställningstrygghet genom en ändring av 6b§ i lagen om anställningsskydd eller genom att personalövertagande blir ett standardkrav vid trafikupphandlingar.
* Det bör i lag tydliggöras att upphandling och avtalsteckning är en av de centrala uppgifterna för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Länstrafikbolagen bör avskaffas.
* Dagens statliga tillsyn och stöd, vilket är utspritt på Trafikverket, Transportstyrelsen och Trafikanalys, bör samlas under en myndighet.
* En förbättrad hantering av standardkrav för upphandlingar, likt de som idag tas fram av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.
* I de län där konkurrensen visat sig obefintlig bör kollektivtrafiken som huvudregel drivas i egen regi.

Sveriges Bussföretag har tagit del av Kommunals rapport – här kommenterar organisationens båda vice vd:ar dess innehåll:

– Sveriges Bussföretag anser att en fri marknad med upphandlingar ska råda och att det är arbetsmarknadens parter som förhandlar om vilka villkor som ska gälla. Att tvinga in nya lagar på arbetsmarknaden alternativt att ställa krav som inte är förenliga med gällande rätt riskerar den fria konkurrensen och kommer så småningom att leda till både sämre och dyrare kollektivtrafik, säger Ulrika Egervall , förhandlingschef och vice vd Sveriges Bussföretag.

– I rapporten lyfter Kommunal fram det branschgemensamma arbetet om upphandlingar och avtal som sedan 2007 förs inom ramen för Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik. Att beställare och trafikföretag hittar modeller och rekommendationer för att förbättra affären och öka resandet med kollektivtrafik gagnar såväl resenärer som skattebetalare och medarbetare och är en viktig angelägenhet för offentliga beställare och företag. Sveriges Bussföretag har i tidigare rapporter visat att gemensamma standards och rekommendationer också kan bryta de senaste årens ökade kostnader för kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Läs också Sveriges Bussföretags debattartikel där en mer omfattande kritik mot Kommunals syn på kollektivtrafiken levereras, klicka HÄR!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093