”Kommunal sänker kollektivtrafiken”
Minskad konkurrens, dyrare kollektivtrafik och färre jobb - så blir det om Kommunal får bestämma villkoren, enligt Sveriges Bussföretag.
Kommunal har i veckan släppt en rapport om den upphandlade busstrafiken. I rapporten läggs förslag fram som innebär försämring för både företag och anställda. Bland annat föreslås striktare regler för övertagande av personal vid upphandlingar i kollektivtrafiken – något som försvårar och näst intill omöjliggör upphandlingar som i sig innebär ökad effektivitet och mer kollektivtrafik för pengarna.
I rapporten och i Kommunals retorik framstår bussföraryrket som ett otryggt yrke. Men tvärtom vad som påstås är bussföraryrket ett tryggt yrke med långa avtalstider om åtta till tio år. Samtliga anställda omfattas av ett och samma kollektivavtal, nämligen Bussbranschavtalet – ett kollektivavtal som förutom bra villkor innehåller sk tarifflöner som innebär att lönen ökar efter antal år i yrket oavsett om föraren byter arbetsgivare eller stannar kvar i samma bussbolag. I regel får dessutom i stort sett all personal följa med till det nya bolaget. Men företagen måste själva få bestämma över sin verksamhet, genom tvång löser man inga situationer.
Vid de senaste kollektivavtalsförhandlingarna 2013 instiftades en partsgemensam nämnd, genom vilken vi tillsammans med Kommunal ska samla och sprida goda exempel på entreprenörsbyten och en slutrapport presenteras i samband med en partsgemensam avtalskonferens i december.
I rapporten lyfter Kommunal även fram det branschgemensamma arbetet om upphandlingar och avtal som sedan 2007 förs inom ramen för Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik. Att beställare och trafikföretag hittar modeller och rekommendationer för att förbättra affären och öka resandet med kollektivtrafik gagnar såväl resenärer som skattebetalare och medarbetare och är en viktig angelägenhet för offentliga beställare och företag. Sveriges Bussföretag har i tidigare rapporter visat att gemensamma standards och rekommendationer också kan bryta de senaste årens ökade kostnader för kollektivtrafiken
Sveriges Bussföretag värnar om en fri marknad med upphandlingar, där arbetsmarknadens parter förhandlar om vilka villkor som ska gälla. Att tvinga in nya lagar på arbetsmarknaden alternativt att ställa krav som inte är förenliga med gällande rätt riskerar den fria konkurrensen och kommer så småningom att leda till både sämre och dyrare kollektivtrafik.
Vår partsgemensamma nämnd, den svenska modellen och branschens eget arbete med standards är att föredra framför förslag på lagändringar och utökade krav i samband med upphandlingar, som endast får till effekt att konkurrensen minskar och kostnaderna ökar och jobben blir färre.
Ulrika Egervall, förhandlingschef och vice vd Sveriges Bussföretag
Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag
Fotnot. Alla är välkomna att debattera kollektivtrafik i alla former på Rt-forum eller i magasinet TRAFIKFORUM.