23948sdkhjf

BYD har nått Malmö

I helgen lossades de första elbussarna från kinesiska BYD på CMP:s fordonsterminal i Malmö - de ska rulla i Ängelholm och Eskilstuna.
CMP, Köpenhamn och Malmö hamnar som förkortningen står för, har under lång tid bearbetat den kinesiska marknaden för att positionera hamnarna i Malmö och Köpenhamn. Ett arbete som nu ger resultat när BYD, som är den världsledande leverantören av eldrivna bussar och taxibilar, levererar sina eldrivna bussar till hamnen i Malmö. Leveranserna som nu inletts är resultatet av det samarbete CMP och BYD inledde tidigare i år.

– Att i dag få ta emot de första eldrivna bussarna från Kina är stort och strategiskt viktigt för oss. Det är extra glädjande att samarbeta med en partner som fokuserar på hållbarhetsfrågor och avancerad miljöteknik i sitt arbete, något som rimmar väl med CMP:s egna satsningar, säger Johan Röstin , vd för Copenhagen Malmö Port AB.

Malmö är redan Skandinaviens största bilhamn och med BYD:s eldrivna fordon utökar CMP sin verksamhet ytterligare.

– Vi har stor erfarenhet av att hantera och ta emot tyngre fordon såsom bussar och lastbilar, s.k. rullande gods. Detta i kombination med hamnens strategiska läge gör oss till en attraktiv partner och aktör för vidare transporter både inom Skandinavien och ut i Europa, säger Johan Röstin.

Bussarna ska användas inom lokaltrafiken i Ängelholm och Eskilstuna. Rt-forum kommer att rapportera mer om de nya elbussarna från Kina som nu ger sig in på den svenska kollektivtrafikmarknaden. Den svenska agenturen innehas sedan i början av 2015 av Enebus AB i Järfälla, dotterbolag till Bus Trade Center i Järfälla som ägs av Slavik Shevchuk.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094