23948sdkhjf

Bilbälteslagen 40 år

Bilbältet har räddat tusentals liv sedan den 1 januari 1975, men fler skulle kunna räddas varje år om alla använde bältet – även i bussen.
Ny nationell undersökning från NTF visar att 94 procent av alla som färdas i framsätet i bil i tätort använder bilbälte, vilket är en ökning med en procentenhet jämfört med förra året. Bland förare ligger användningen på 93 procent för män och 97 procent för kvinnor.

Hur det ligger till med användande av säkerhetsbälte i bussen är inte helt utrett men allt tyder på att det är betydligt sämre än i bilarna. Tidigare har det visat sig att alla bussresenärer inte ens är medvetna om att bälteslagen gäller även för dem, finns bälte i bussen ska det användas. Som bekant är stadsbussarna undantagna från bälteslagen.

– Attityder och beteende tar tid att påverka. Innan bälteslagen trädde i kraft hade vi ett antal år med informationskampanjer för att skapa acceptans för lagen. Därefter kom lagen och användningen gick upp. Det handlade helt enkelt om att förändra normer och värderingar och lagen var samhällets sätt att säga att det inte är okey att köra utan bälte, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén .

Trots att bältesanvändningen är god så måste den bli bättre om Sverige vill nå sitt mål om högst 220 dödade i trafiken 2020. För att nå detta behöver vi ha en bältesanvändning i framsätet på cirka 99 procent.

NTF:s bältesundersökning 2015 som bygger på cirka 340 000 observationer från landets samtliga kommuner, visar att bara förare i Halland, Jönköpings län och Västernorrlands län uppfyller det kravet. På många håll ligger man runt 95 procents användning och i Kalmar län, Norrbotten och Västerbotten saknar fortfarande var tionde förare eller mer bälte.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.128