Tågjätte jagar underleverantörer
Under Elmias underleverantörsmässa framkom att Bombardier Transition gärna startar nya samarbeten med underleverantörer.
– Har man en unik tillämpning vill vi ha in den underleverantören snabbt, sa Pär Isaksson .
Järnvägsbranschen växer så det knakar. Enligt Magnus Davidsson, Senior Advisor på Swerig, ökar branschen tre procent per år globalt, och omsätter upp emot 1 600 miljarder. Även i Sverige händer det mycket – den första delen av den nya stambanan Ostlänken mellan Linköping och Järna är på gång att börja byggas, liksom Västlänken och nya tunnelbanelinjer i Stockholm. Dessutom är ett nytt signalsystem på väg att införas.
– Det kommer fortsätta hända mycket framöver. Städer runt om i världen växer och för att få in och ut människor därifrån måste man ha yteffektiva transporter och då är tåget oslagbart, sa Magnus Davidsson .
En växande bransch innebär också stora möjligheter för nya underleverantörer.
– Sverige har en fordonsindustri som är välkänd för kvalitet, så har man levererat dit är det ett stort plus om man vill komma in även på järnvägsindustrin, sade Magnus Davidsson som också nämnde att företaget med erfarenhet av militär- och telekomindustrin kunde ha en fördel.
Pär Isaksson berättade att Bombardier helst vill krympa antalet leverantörer, men öppnar samtidigt upp för nya samarbeten.
– Ibland är järnvägsindustrin ganska konservativ. Vi kan ha varit för snäva tidigare och enbart tittat på järnvägsleverantörer, sa han och förklarade sedan vad de söker i en underleverantör:
– Vi vill ha långsiktiga relationer och att våra leverantörer ska följa med på resan runt om i världen. Det ska passa för vad vi gör i Sverige, liksom i England eller Spanien. Men det viktigaste är att helheten känns bra. Det räcker inte att bara ha en bra produkt.