23948sdkhjf

Jämförpriset sänkte taxi

Sedan information om prissättning infördes har jämförpriserna för en taxiresa sjunkit till under 500 kronor, enligt Transportstyrelsen.
Nya regler för information om prissättning infördes vid årsskiftet och innebär att dessa uppgifter måste visas tydligt på en dekal vid sidorutan. Transportstyrelsen har nu låtit göra en undersökning av ett 70-tal olika taxiföretag i olika delar av Sverige som visar att priserna faktiskt sjunkit för taxi. Transportstyrelsen har med hjälp av undersökningsföretaget Intermetra undersökt både hur priserna ser ut men också hur taxikunderna upplever prisinformationen och prissättningen. Undersökningen har utförts i Stockholm, Göteborg och Malmö. Liknande undersökningar har gjorts år 2010, 2013 och 2014.

Den viktigaste skillnaden mellan åren är att man i år sett att jämförpriset för en standardresa, det vill säga den prisuppgift som står på prisinformationen på utsidan och inuti en taxibil, har sjunkit. Det högsta jämförpriset för de undersökta taxibilarna låg år 2013 på mellan 299 och 2250 kronor i Stockholm. År 2014 låg prisspannet på Stockholmstaxibilarna på mellan 299 och 1499 kronor. År 2015 ligger prisspannet på 306 till 499 kronor.

– Förklaringen till detta är de nya reglerna för information om prissättning som infördes vid årsskiftet, där det ställs krav på att lämna en prisuppgift innan resan börjar om det högsta jämförpriset är över 500 kronor. Vi ser att de högsta priserna helt har försvunnit. Det är bra för taxikunderna som slipper oskäliga priser, säger Maria Åkerlund , taxiutredare på Transportstyrelsen.

Även i Göteborg och Malmö kan man se samma trend. Prisspannet i Göteborg har ändrats från 247 – 645 kronor år 2013 till 247 – 695 kronor år 2014. År 2015 låg jämförpriserna mellan 247 och 499 kronor. I Malmö har jämförpriserna generellt varit låga. År 2013 låg prisspannet på 203 – 504 kronor, år 2014 var det 212 – 505 kronor. År 2015 ligger jämförpriserna mellan 212 och 485 kronor.

Andra saker som kommer fram i undersökningen:
* Majoriteten känner till att det ska finnas prisinformation på fordonet (63 procent), men runt var tredje kund känner inte till att det ska finnas prisinformation (37 procent).
* Var tredje person frågar om priset innan resan.
* De allra flesta tycker att priset för resan är skäligt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078