SJ inför biljettvång
Från 12 december upphör SJ:s ombordförsäljning av biljetter – alla som stiger på tågen måste har köpt biljett innan avgång.
De senaste tre åren har förutsättningarna för att köpa biljetter förändrats betydligt. SJ har skapat flera nya digitala köpkanaler och har i dag avtal med över 600 ombud över hela Sverige. Idag säljs endast 0,6 procent av den totala andelen sålda biljetter ombord på tåget, medan 83,5 procent köpt sin biljett i någon av SJs digitala kanaler. Trenden är tydlig – allt fler av SJs kunder gör sina köp digitalt.
– För att möta specifika behov har medlemsorganisationerna i SJ:s Handikappråd, pendlarföreningar och pensionärsorganisationer bidragit med kunskap till våra betallösningar. I dialog har vi identifierat behov och vi har bland annat tillgodosett funktionshindrades önskemål om ökad tillgänglighet till SJs kundtjänst, säger Thomas Silbersky , SJ:s Försäljnings- och marknadsdirektör.
Under en övergångsperiod tar alltså SJ hänsyn till hur förutsättningarna ser ut för respektive kund. Inledningsvis gäller en generös attityd till kunder med särskilda behov av hjälp med att köpa biljett i digitala kanaler och till de som behöver information om de nya reglerna.