Uppkopplade bussar prisas
Effektivare trafikstörningsinformation i Keolis blå bussar i Stockholm har lyft kundnöjdheten – Hogia har levererat systemet som nu tävlar om IT-pris.
I november 2014 lät Keolis installera ett informationssystem från Hogia i 120 av sina blå innerstadsbussar. Via skärmar i bussarna får resenärerna information i realtid om kommande hållplatser, anslutande transportslag och möjligheter till byten. För att underlätta resandet ytterligare visas också aktuella trafikmeddelanden om exempelvis störningar och alternativa resvägar.
– Vi ville erbjuda resenären en bra produkt och resenärsinformation ingår som en del av vårt erbjudande. Vår utgångspunkt var resenärernas önskemål och behov när vi investerande i ett nytt system. Sedan införandet av skyltarna har vi haft ett rekordhögt nöjdkundindex, säger Karl Orton , teknisk direktör på Keolis.
Hogias lösning är baserad på ett system med öppna gränssnitt som möjliggör integrering med system från fler operatörer, så att skärmarna i bussarna visar information från alla tillgängliga transportslag.
– Projektet med Keolis är spännande. Vi har mest levererat den här typen av lösningar till beställarna av busstrafik som tidigare hade helhetsansvaret för kundnöjdheten. Men nu delas det ansvaret med de enskilda operatörerna, vilket medför att deras roll förändras. Vi vill vara med och bidra till bussföretagens framgång, säger Bengt Carlsson , affärsutvecklare för Hogia Public Transport Systems.
Keolis uppkopplade bussar är nominerade till årets IT-projekt av CIO awards. Prisutdelning sker på Berns i Stockholm den 14 december.