Branschen sågar ID-lag
Regeringens vill ha ID-kontroll av alla passagerare vid gränspassage – sågas av bussbranschen som själva ska utföra kontrollen enligt förslaget.
– Att kontrollera identitetshandlingar och pass vid gränspassager är en polisiär som i lagförslaget föreslås läggas över på privata företag och enskilda bussförare. Det kommer att orsaka stora förseningar i trafiken och risken för arbetsmiljöproblem ökar liksom att såväl vissa bussföretag och tågoperatör överväger att lägga ner sin landsöverskridande trafik, säger Anna Grönlund.
Men lagförslaget ställer till det än mer för bussbranschen: Med oförutsägbara förseningar som följd finns risk att kör- och vilotidsreglerna inte kan följas. Därför har Sveriges Bussföretag vänt sig till regeringen och myndigheter för att få reda på hur de tänker om det uppstår stora förseningar.
– Vi har fått till svar från Transportstyrelsen och regeringen att det inte finns något orsak för dem att ge några dispenser mot gällande regelverk på grund av ID-kontrollerna, säger Anna Grönlund.
Hur själva hanteringen faktiskt ska gå till är inte heller klarlagt, det enda som sagts är att alla som driver gränsöverskridande trafik är skyldiga att genomföra ID-kontroller.
– Om det i efterhand skulle visa sig vid poliskontroll att ID-kontrollen inte genomförts på rätt sätt så kan Transportstyrelsen och polisen utdöma sanktionsavgifter om 50 000 kronor för varje enskild tur. Överträdelser av det här slaget kan också ligga till grund för indragande av trafiktillstånd som beslutas av Transportstyrelsen, säger Anna Grönlund.
Att dra sig ur trafiken går inte alltid, eftersom den kan vara upphandlad och i så fall risker bussbolaget vite till beställaren. Alltså hamnar många bussföretagare i rävsaxen om lagen om ID-kontroller införs. Även de som driver kommersiell kollektivtrafik över gränsen känner stor osäkerhet även om de inte kan hotas av någon beställares vite – för kör- och vilotidsreglerna har inte stora marginaler för dem heller om det skulle uppstå omfattande problem just med ID-kontrollen. Även kommersiella bolag hotas också av indraget trafiktillstånd om det ertappas med att ha brustit i sin ID-kontroll.
– Det är som att välja mellan pest och kolera för bussbolag som kör upphandlad trafik över gränserna. Regeringens ambition att ha lagen på plats redan efter nyår gör inte läget bättre. Men här kan Regeringen inte skylla på EU, det här är nationell lagstiftning, säger Anna Grönlund.
Fotnot. Sveriges Bussföretag och Tågoperatörerna har protesterat mot lagförslaget. Sen eftermiddag 3 december kom nyheten att Transportstyrelsen backar och kan tänka sig dispens för dem som kör trafik över gränser och därmed kan komma att vara skyldig att utföra ID-kontroller om lagen blir verklighet efter nyår, publicerat här intill eller klicka HÄR .
FAKTA/Lagförslag om ID-kontroller
Regeringen aviserade 24 november att de kommer att ta fram ett lagförslag om ID-kontroller på bussar och tåg. Förslaget innebär att iID-krav för passagerare som reser med bussar och tåg till Sverige från utlandet. Det skulle också innebära ID-kontroller även på färjan mellan Helsingör och Helsingborg. Det blir företagen som utför transporterna, bussföretag, tågoperatörer och rederier, som ansvarar för att ID-kontrollerna genomförs.