23948sdkhjf

Spanien i googleresetoppen

Google och TUI summerar reseåret 2016 - Det visar sig att Spanien, All Inclusive och golf ligger i topp när svensken googlar resor.
Spanieneffekten är ett faktum när Google tillsammans med researrangören TUI sammanställer reseåret 2016 i Sverige. Spanien toppar både antal sökningar och bokningar, samtidigt som intresset minskar för Turkiet och Egypten - en följd av de oroligheter som förekommer i östra delen av Medelhavet.

Sökningen på paketresor ökade med 11 procent på Google under 2016 och då främst för klassiska resmål som Spanien, ökning med 34 procent och Grekland med en ökning på 18 procent. Resmålen var redan 2015 i toppen, och tog under 2016 en ännu större andel av den totala sökvolymen inom resekategorin. Bryter man ned på destinationsnivå inom Spanien och Grekland var resmålen som ökade mest Kanarieöarna (35 procent), Mallorca (54 procent) och Kreta (43 procent).

– Att Spanien har ökat så mycket när det gäller söket på Google är inte förvånande eftersom vi har sett samma utveckling under året när det gäller bokningar. Det har verkligen varit Spanienfeber hela året, både för vintern och sommaren, och resorna dit ökade med 15 procent från 2015 till 2016, säger Leyla Öfwerström på TUI.

Under 2016 har en övergripande förflyttning av resenärer skett från Turkiet och Egypten till andra resmål, och det speglas i svenskarnas Google-sökningar. Sökningarna på Google när det gäller resor till Turkiet och Egypten minskade en tredjedel under 2016, trots en redan stor minskning 2015. Under 2016 minskade Turkiet 34 procent och Egypten 31 procent jämfört med året innan.

– Inför 2017 ser vi en fortsatt förflyttning till huvudsakligen Spanien och Grekland, med en volymökning för åttonde året i rad, och därför är det inte förvånande att även Google rapporterar liknande trender vad gäller sökningar, säger Leyla Öfwerström.

Bland de mindre resemålen sticker Maldiverna ut, där sökningarna under 2016 ökade 46 procent jämfört med året innan. Även när det gäller Dominikanska Republiken tredubblades sökningarna, upp 189 procent jämfört med 2015.

All Inclusive ökar stort
All Inclusive fortsätter att vara hett. Totalt ökade söket på Google efter All Inclusive-resor med 21 procent under 2016. Mest populärt var All Inclusive i Spanien som ökade hela 141 procent jämfört med 2015. Resenärer till Grekland väljer inte All Inclusive i samma omfattning som i Spanien, men antalet sökningar ökade med 52 procent under året. Bubblaren var Kroatien där All Inclusive-söket ökade med hela 85 procent. Sökningar på All Inclusive i Egypten försvann i stort sett helt och Turkiet tappade hälften, helt i linje med antalet bokningar sommaren 2016. All Inclusive är inte heller lika populärt som tidigare i Dubai, med en 50-procentig nedgång.

– Under 2016 såg vi för första gången sökningar på All Inclusive på destinationer som Maldiverna och Aruba, säger Jonas Wallentin , analysansvarig inom resebranschen på Google.

Golfresor ökar – stabilt för yogaresor
När det gäller träningsresor är det framför allt golfresor som är populärt igen, i alla fall om man tittar till vad svenskarna sökte efter på Google under 2016.

– Sökningar på golfresor ökade 22 procent och framför allt drevs detta på av Spanien. Här ökade söket när det kommer till golfresor med 64 procent jämfört med 2015, säger Jonas Wallentin.

Antalet sökningar för golfresor som ökade var även för resmålen Dubai (upp 66 procent), Grekland (upp 154 procent), Mauritius (upp 173 procent) och Bulgarien (upp 158 procent).

Intresset för yoga på semestern ligger stabilt med 2015. Även här syns en Spanieneffekt, där sökningar på yogaresor i Spanien ökade med 17 procent under 2016. Bali är dock fortsatt störst vad gäller yogaresor, med en ökning av sökningar på 44 procent, säger Jonas Wallentin. Thailand minskar en aning med 8 procent och bubblaren är Sri Lanka där sökningarna ökar med 44 procent i år.

Många resfyndade under Black Friday
Ytterligare en trend är att fler svenskar fyndade resor under Black Friday jämfört med tidigare år då antalet sökningar ökade med 44 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062