23948sdkhjf

Intensivt 2017 för bussbranschen

Kör- och vilotider, avtalsrörelse, ny paketreselag, bränsleskatter och behovet av bussförare - Det är heta frågor för bussbranschen under 2017.
Sveriges Bussföretags verksamhet 2017 kommer mycket att inriktas på samma frågor som dominerat förbundets arbete under 2016.

– Vi ser att de stora frågor som varit heta för svenska bussbransch under 2016 fortsätter att vara så kommande år. Dessutom väntar vi på ett antal utredningar, beslut och ikraftträdanden av lagar första halvåret 2017 som har stor betydelse för vår bransch. Hit hör till exempel utredningen om en mer flexibel tillsyn av kör- och vilotider som Transportstyrelsen gör på uppdrag av regeringen, en utredning som ska vara klar i maj. Hit hör också skattevillkoren för förnyelsebara drivmedel efter 2018. Vi får en ny lagstiftning för paketresor, inklusive resegarantier och så ska de nya upphandlingslagarna implementeras, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

– 2017 har vi en ny avtalsrörelse som omfattar hela bussbranschen. Vi har en kontinuerlig och god dialog med våra fackliga motparter men självklart ställs många frågor som berör relationen mellan arbetstagare och arbetsgivare på sin spets i en avtalsrörelse, säger Ulrika Egervall , förhandlingschef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Men Ulrika Egervall kommer inte själv att leda förbundets avtalsrörelse hela vägen i mål i år då hon lämnar förbundet under våren och senast 1 april efterträds av Annika Nordin, tidigare verksam som arbetsrättsjurist och förhandlare på Sveriges Bussföretag. Idag innehar Annika Nordin en liknande tjänst på Teknikföretagen.

I den verksamhetsplan och budget som förbundets styrelse antog vid sitt styrelsemöte i december 2016 beskrivs förbundets organisation, förutsättningar och omvärld. Här listas också de frågor som förbundet fokuserar på 2017: Kör- och vilotider, avtalsrörelsen och branschens kollektivavtal, upphandlingslagar och villkor, kompetensförsörjning för bussbranschen, beskattning och villkor för drivmedel och fordon, prioritering av bussen i utformningen av och tillträdet till samhällets infrastruktur - för ökad framkomlighet och för att öka kollektivtrafikens samlade attraktivitet och konsument- och resenärsrättigheter.

– Dels är det frågor vi själva vill få förändring i. Dels är det frågor som initierats av EU, regeringen och olika regionala och lokala myndigheter och som berör våra medlemsföretag. Sedan händer det alltid saker ingen kunnat förutse – frågan om ID-kontroller vid gränsen var ingen fråga som någon i början av 2015 trodde skulle bli så stor som den blev i slutet av samma år till exempel, säger Anna Grönlund. Hon fortsätter:

– Som förbund måste vi ha beredskap och resurser att bistå och driva våra medlemmars frågor i alla de beslutsfattande forum frågorna avgörs i. Det kräver i sin tur en engagerad styrelse och insatser både från oss tjänstemän men också från enskilda medlemsföreträdare, inte minst på regional och lokal nivå genom landets bussbranschföreningar. Och att vi fortsätter att samla i stort sett hela den svenska bussbranschens företag – det ger kraft, styrka och resurser!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078