23948sdkhjf

Mobilitetslösningar för landsbygd

IVL Svenska Miljöinstitutet får fyra miljoner kronor av Vinnova för att utveckla affärsmodeller som stärker samverkan mellan kollektivtrafiken i gles- och landsbygd och nya samåkningstjänster.

Projektet som kallas "Kollaborativ kollektivtrafik" ska pågå i tre år i Blekinge och hoppet är att det med den här modellen ska gå att få fram lösningar som gör att folket som bor på landet också ska kunna välja bort den egna bilen i framtiden.

Vi vill att det ska vara lättare att resa kollektivt även i gles- och landsbygd. I dag är kollektivtrafiken i glest befolkade områden inte attraktiv nog för att utgöra ett alternativ till den egna bilen, säger IVL:s Åsa Hult som ska leda stora delar av projektet.

Men satsningar på det här området måste vara kostnadseffektiva, samhällets kostnader för kollektivtrafiken ökar redan mer än vad kollektivtrafikresandet gör. Samtidigt måste privatbilismen minska – på alla vägar – om vi ska ha en chans att begränsa klimatpåverkan. Tjänsterna som utarbetas inom projektet måste därför vara attraktiva även för de personer som i dag har tillgång till och ofta tar bilen i sitt vardagsresande.

Det finns också ett rättviseperspektiv här. Staden är ofta norm i pågående satsningar och initiativ inom nya mobilitetstjänster som bil- och cykelpooler. Vi vill utmana den utvecklingen, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL.

Utöver att utveckla affärsmodeller för samverkan mellan kollektivtrafik och så kallad kollaborativ persontransport ska projektet testa nya mobilitetstjänster för landsbygd och inte minst fördjupa kunskapen kring förutsättningar för hållbart resande på landsbygden.

Projektet sker i samverkan mellan IVL Svenska Miljöinstitutet, SAMOT, Mobilsamåkning och Blekingetrafiken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078