Nytt avtal om Ostlänken
13 november signerade Södertäljes ledande politiker Boel Godner tillsammans med samtliga Ostlänkskommuner, Region Östergötland och Landstinget Sörmland avtalet med Sverigeförhandlingen om Ostlänken. Avtalet reglerar medfinansiering, ökat bostadsbyggande, stationsläge, genomförande och ansvar.
Kommunerna åtar sig att tillsammans bygga 55 000 bostäder och medfinansiera Ostlänken med 525 miljoner kronor. För Södertäljes del handlar det om en medfinansiering om 47,5 miljoner kronor. Kommunen åtar sig att investera i 15 300 nya bostäder inom Södertälje tätort. Med Ostlänken bekräftas Södertälje Syds funktion som nod för regionalt och nationellt resande, enligt kommunledningen:
– Södertälje växer och vi har all anledning att vara glada för att komma ytterligare ett steg mot Ostlänkens förverkligande. På det här sättet ökar både Södertäljes attraktionskraft och konkurrenskraften för näringslivet i kommunen. Bättre möjligheter att arbetspendla till Södertälje ger ett viktigt lyft för våra företag, säger Boel Godner.
Ostlänken är en ny dubbbelspårig höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping. Sträckan är cirka 15 mil och den första delen i ett framtida höghastighetsnät mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Tågen ska kunna köra upp till 320 km/h är det sagt, trots att farten sedan har prutats till 250 km/h enligt nya direktiv från regeringen. Byggstart för Ostlänken är planerad till 2017, i år alltså med bara en och en halv månad kvar...och höghastighetsjärnvägen beräknas vara klar för drift 2028.