Unga kan få köra längre
Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår har synat Europaparlamentents pågående översynsarbete i sömmarna: Det handlar om direktiv 2003/59/EG, som berör grundläggande behörighet och fortbildning för förare av vissa vägfordon för gods- och persontransporter.
Som direktivet nu är formulerat medför det stora negativa konsekvenser för den svenska bussbranschen. Redan nu är förarbristen stor, och de få ungdomar som utbildar sig till bussförare på gymnasiet – som är tillåtet sedan några år – får inte köra busslinjer som överskrider 50 km förrän de fyllt 21 år. Något som få busslinjer gör i de central- och sydeuropeiska EU-länderna men som är mycket förekommande i vårt nordliga glest befolkade land. Och det i sin tur gör det svårt för bussbolagen att anställa nyutbildade unga bussförare trots att de gärna skulle vilja göra det.
Sveriges Bussföretag hoppas nu kunna påverka Europaparlamentets arbete så att de justerar regelverket i rätt riktning med hjälp av att vända sig direkt till dem som arbetar med det i Bryssel. Bakom skrivelsen till Europaparlamentarikerna står Transportföretagens vd Mattias Dahl och Sveriges Bussföretags vice vd och branschchef Anna Grönlund som båda bedömer chanserna som goda att regelverket förändras så att 50-km för unga förare tas bort.