23948sdkhjf

IRU kräver bussvänligare EU-regler

IRU vill ha bussanpassade villkor i EU:s nya regelverk för vägtransporter – Det sker i samband med att mobilitetspaketen ska lämnas till EU:s beslutsfattare, läs här!

EU:s mobilitetspaket lämnas nu över från EU-kommissionen till Europaparlamentet och ministerrådet för beslut. I paketet, som presenterats i två olika omgångar, ingår förslag om förändrade regelverk för bland annat kör- och vilotider, marknadsöppning för kommersiell busstrafik, vägavgifter och regelverk för EU klimatkrav på bussar och lastbilar.

Det internationella vägtransportförbundet IRU, International Road Transport Union, menar att beslutsfattarna inom EU nu har en unik möjlighet att förbättra villkoren för bussnäringen och att möta de särskilda behoven hos bussföretagen, både när det gäller linjetrafik och turisttrafik. IRU hänvisar också till EU-kommissionens som själva konstaterat att om bussresandet i EU ökar med en enda procent kommer det att ha en stor, positiv effekt för samhället.

I ett pressmeddelande den 15 januari betonar IRU att det är viktigt att inte klumpa samman busstrafik med godstrafik i den kommande lagstiftningen. Busservice levereras av människor till människor och behöver ha ett regelverk som är anpassat till de unika behov och förutsättningar som verksamheten har, framhåller IRU.

- Bussen bidrar till att nå EU:s mål om en fossilfri fordonsflotta. Men för att bussföretagens verksamhet ska fungera och för att vi som bransch ska kunna fortsätta att utvecklas och bidra till samhällets klimatomställning måste villkoren och lagstiftningen fungera, säger Anna Grönlund, branschchef och vice VD på Sveriges Bussföretag som är ett av medlemsförbunden inom IRU. Anna är också vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083