5 snabba frågor…
Framtidsspaning om kollektivtrafiken ska du leverera 21 februari i Malmö – Kan du kort säga något om det redan nu?
- Min bild är att det aldrig har varit svårare än nu att sia om framtiden. Så många samtidiga samhällsförändringar pågår, och dessa samverkar på svårfångade sätt. Men samtidigt har möjligheterna heller inte varit fler. Det är nu som kollektivtrafiken har sin stora chans.
Vilken roll ska Trivector spela när det gäller att hjälpa branschen att ha koll på kollektivtrafikens framtid?
- Vårt motto är ”Förstå framtiden först” och det vill vi hjälpa våra kunder att göra. Vi lägger mycket möda på omvärldsbevakning och forskning om hållbara transportsystem, och kollektivtrafiken har en helt omistlig roll där. Nya tekniker ger nya möjligheter som vi vill hjälpa våra kunder att ta till sig. Det krävs kunskap både inom klassisk kollektivtrafik och ny teknik för detta.
Ser du några risker i hur branschen och stadsplanerarna tänker och handlar i dag?
- Kollektivtrafikbranschen har ju aldrig varit först på bollen. Och många av de nya teknikerna ger helt nya möjligheter men också behov av nya affärsmodeller. Risken finns att nya aktörer ”kommer in från sidan” och rubbar marknaden. Därför menar jag att det behövs ett flexibelt synsätt – den traditionella planen är död.
Vad händer om självstyrande elbilar tar över en stor del av alla persontransporter?
- Att så skulle bli fallet tror bara de som varken begriper trafik i allmänhet, eller kollektivtrafik i synnerhet. Däremot kan till exempel självkörande minibussar komma att spela en viktig roll som matning till den kapacitetsstarka kollektivtrafiken, exempelvis i glesare områden.
Slutligen, hur vill du själv nyttja kollektivtrafiken i din vardag?
- På kort sikt önskar jag mig en haverikommission för den svenska tågtrafiken. Så att jag slipper tillbringa så mycket extratid på försenade tåg, eftersom jag inte flyger inom Sverige. Och sen vill jag ha ett beslut om höghastighetståg. Men också att branschen förstår att man måste vara med i utvecklingen med nya synsätt till exempel när det gäller transport som tjänst.
FAKTA/Christer Ljungberg och Trivector
Tekn. lic. i trafikplanering och transport engeneering vid Lunds Tekniska Högskola. Medgrundare av konsultföretaget Trivector 1987 och blev vd för hela koncernen och styrelseordförande där 2003. Trivector omsatte totalt 104 miljoner kronor 2016 enligt senast publicerade årsredovisningen med ett rörelseresultat om 7,7 miljoner kronor. Antal anställda är 79. Huvudkontoret finns i Lund, övriga verksamhetsorter finns i Göteborg och Stockholm.
Trivector grundades 1987 av tre forskare på Lunds Tekniska Högskola, bland dem Christer Ljungberg. De upplevde att det tog för lång tid för alla bra forskningsresultat att nå ut och komma till praktisk användning, något de ville förändra. Därför startade de Trivector som alltså är drygt 30 år i år.
SE NU TILL ATT säkra deltagande på Kollektivtrafik SYD, Luftkastellet, utanför Malmö! Klicka HÄR för mer information och för att anmäla deltagande i konferensen! Det finns busstransfer från Hyllie station dit det är lätt att ta sig med lokaltåg från Malmö Central.