23948sdkhjf

Bästa resesajten prisad

IDG/Internetworld har utsett SJ till Sveriges bästa resesajt 2018 – Deras lösningar kan inspirera även buss- och gruppresearrangörer.

Att ha en bra interaktiv sajt på nätet blir allt viktigare för alla gruppresearrangörer. Statliga tågoperatören SJ har använt sina stora resurser för att utveckla sin sajt så att den både lockar och förenklar för deras tilltänkta kunder.

Tyrdligen med gott resultat. För i juryns beslut motiveras segern bland annat med att ”SJ har under de senaste året lyft sina gränssnitt för biljetter, bokning och ombokning för att göra det ännu smidigare för kunderna att åka tåg. Det finns en trygghet för resenärerna att alltid ha SJ:s app på mobilen och webben några knapptryckningar bort.”

 Att bli utnämnda till Sveriges bästa resesajt i tuff konkurrens är ett kvitto på att det vi gör verkligen uppskattas av våra kunder, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJ:s digitala försäljningskanaler.

Idag har SJ.se en miljon unika besökare i veckan och appen har 150 000 dagliga användare. Samtidigt säljs 97 procent av alla operatörens biljetter digitalt. Det är kundinsikt och kundbehov som styr utvecklingen av de nya digitala kanalerna som lanserades våren 2016. Appen har vunnit Svenska Designpriset i både guld och silver i kategorin Device – smarttelefon.

Det senaste året har de digitala kanaler stärkts med nya tjänster. SJ var ett av de första bolagen att erbjuda sina kunder Swish som betalningslösning när tjänsten relanserades mot företag. Vidare släpptes ”Var ska jag stå på plattformen”, en tjänst som togs fram tillsammans med kunderna med hjälp av en AR-funktion i den gamifierade tävlingen Skyltjakten.

Flera av de här lösningarna är ganska dyra medan andra kan fungera även för små gruppresearrangörer som vill hävda sig i den tuffa konkurrensen. Det kan därför vara av intresse för branschen att surfa runt och titta på SJ:s belönade resesajt.

Är allt färdigt och klart nu hos er, eller finns det mer att göra?

Vi arbetar intensivt med att hela tiden att göra förbättringar av både funktionerna och användarupplevelsen i våra kanaler. Ett kommande exempel på det är att vi snart släpper funktionen VägvisARen. En AR-funktion* som ska hjälpa våra resenärer att navigera rätt i sommar när banarbetet med Getingmidjan förändrar tågtrafiken i Stockholm, säger Jenny Gejke.

*) Augmented reality eller på mera analog svenska, förstärkt verklighet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172