Tågkompaniet kör Krösatågen
Avtalet för krösatågen gäller från 9 december 2018 och i nio år framåt, med en option på ytterligare tre år. Dagens två trafikavtal gjordes om till ett gemensamt, detta för att öka attraktionskraften vid upphandlingen. I nuläget har Krösatågen cirka tre miljoner resenärer varje år. Avtalet är värt cirka 160 miljoner kronor per år, totalt handalr det alltså om dryg 1,4 miljarder kronor
– Vi har arbetat med upphandlingen i flera år och är nöjda med resultatet. Trots ett ökat kvalitetsfokus så ligger avtalspriset för det kommande trafikavtalet i linje med förväntningarna, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör för Kalmar Länstrafik, KLT.
Under avtalstiden har aktörerna möjlighet att utöka trafiken på de sträckor där det finns en efterfrågan på ett miljövänligt alternativ.
– Fokus i kommande avtal kommer ligga på leveranskvaliteten för att utveckla trafiken så att fler och ännu mer nöjda kunder ska välja att resa med Krösatågen. För att nå målen kommer en del av ersättningen utgöras av ett incitament som baseras på utfall i kundnöjdhetsmätningar och punktligheten i leveransen, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör för Jönköpings Länstrafik.
Det har varit litet stök och bök med upphandlingen av Krösatågstrafiken i Småland med angränsande län: För ett år sedan vann norskägda Tågkomaniet upphandlingen av trafiken från multinationella Transdev med huvudkontor i Paris som kör trafiken fram till 8 december. Tilldelningsbeslutet överklagades, vilket inte är helt ovanligt när det gäller kollekitvtrafikavtal som ofta är stora. Men här blev också Region Jönköping stämda av Transdev för att upphandlingen varit olaglig. Den tvisten vann Transdev och upphandlingen fick göras om.
Resultatet blev att Tågkompaniet vann en gång till och nu blir det trafikstart som planerats redan för ett år sedan.
– Nu trafikerar vi från Kiruna i norr till Hässloholm i söder, säger Tågkompaniets vd Dag Lokrantz-Bernitz.
Nu är det alltså skarpt läge, Tågkompaniets avtal börjar gälla och bolaget tar över Krösatrafiken. Och det är en viktig dag. Allt ska klaffa. Därför är Tågkompaniets högsta ledning, driftpersonal och andra nyckelpersoner på plats dagarna före, under och efter trafikstarten för att stötta de nya kollegorna.
– Det är alltid en högtidlig stund. Vi har haft många trafikövertagande och vi kan det här. Vi ser fram emot att leverera trafik med hög säkerhet, god punklighet, bra trafikinformation och behagliga resor för alla som åker med Krösatågen, säger Dag Lokrantz-Bernitz.
Tågkompaniet har redan tre pågående trafikuppdrag, ett uppdrag i samarbete med annan operatör samt egen trafik.
Det nya avtalet med Jönköpings Läntrafik tillsammans med länstrafikbolagen i Blekinge, Halland, Kalmar, Kronoberg och Skåne är en direktupphandling på två år.
– Fokus i avtalet ligger på att utveckla trafiken så att fler och nöjdare kunder ska välja att resa med Krösatågen. Vi känner oss trygga med Tågkompaniet som avtalspart, säger Charlie Drab, tågchef på Jönköpings Länstrafik.
Även Tågkompaniets nya medarbetare märker av förbättringar:
– Bland annat tar vi med oss moderna ledarskap med ledare som arbetar nära den personal som har kundkontakt för att ge dem ett ökat stöd för att sätta kunden i centrum, Dag Lokrantz-Bernitz.
Tågkompaniet startar också en driftledning i Nässjö, som samarbetar med driftledningen på huvudkontoret i Gävle .
FAKTA/Krösatågen
Har omkring 200 medarbetare, och stationeringsorter i Nässjö, Värnamo, Växjö och Karlskrona. Trafiken går från Halmstad i väst till Kalmar i ösr. från Tranås i norr till Hässleholm och Karlstad i syd. Se linjekartan, bild nr 3!