Väderkoll ska minska flygutsläpp
Det nya treåriga avtalet grundar sig på ett tidigare framgångsrikt testprojekt som resulterade i att bränsleförbrukningen minskade med 22 kilo per flygning. Detta sägs motsvara en minskning av CO2 utsläppet på 16 000 ton per år – eller en minskning av 5000 ton bränsle på Norwegians flygningar per år.
Detta kan vara välkommet i en bransch som är hårt pressad i klimatdebatten. Det har säkert många i grupp- och bussresebranschen fått känna av eftersom de flesta använder sig av såväl flyg som buss i sina paketresor. Men här kommer alltså ett litet halmstrå som kanske kan tända nytt hopp om klimatvänligare flyg med ny programteknik:
Avtalet innebär att Norwegians piloter får tillgång till avancerad väderdata från Avtech och när dessa matas in i flygplanets färddator, kan pilotens planerade flygbana optimeras så att både bränsleförbrukning och miljöpåverkande utsläpp minskar.
Det testprojekt som Norwegian och AVTECH Sweden AB har genomfört omfattade 29 000 flygningar och resulterade i att bränsleförbrukningen minskade med 22 kilo per flygning. Det motsvarar en en minskning av koldioxidutsläpp på 16 000 ton per år – eller en minskning av 5000 ton bränsle på Norwegians flygningar per år. Projektet har publicerats av och delfinansierats av svenska Energimyndigheten.
– Vår ambition är att fortsätta minska utsläppen med bränsleeffektiva flygplan i kombination med innovativ teknik för framtiden. Vi är därför mycket glada över att ha ingått ett avtal med Avatech som är ett resultat av ett framgångsrikt testprojekt och ännu ett viktigt steg i vårt arbete för ett mer hållbart flyg, säger Tomas Hesthammer, Director of Flight Operations på Norwegian.
– Samarbetet med Norwegian har visat på alla de fördelar vår teknologi kan ge och vi är glada över att ingå ett kommersiellt avtal med ett flygbolag som med sin moderna och bränsleeffektiva flygplansflotta redan har minskat utsläppen betydligt. Med Avatech:s vädertjänst minskar de bränsleförbrukningen och utsläppen ytterligare, säger Sören Skog, marknadsansvarig på AVTECH Sweden.
Aventus-systemet kommer att implementeras som en standardiserad och permanent på Norwegians samtliga flygplan för både kortdistans och långdistans (Boeing 737 och Boeing 787 Dreamliner).
Norwegian arbetar aktivt för att minska flygets inverkan på miljön. Att minska bränsleförbrukningen är avgörande för att minska utsläppen. I väntan på att biobränsle ska bli kommersiellt tillgängligt och tillverkas i storskalig produktion är nya flygplan den viktigaste åtgärden. Genom att flyga med en av de yngsta och mest moderna flygplansflottorna i världen har Norwegian minskat utsläppen med 30 procent sedan 2008.
I september utsågs Norwegian för andra gången till det mest bränsleeffektiva transatlantiska flygbolaget i världen av erkända miljöinstitutet ICCT (International Council on Clean Transportation).
Fotnot. De produkter som det handlar om är Aventus NowCast och Aventus Air, det handlar alltså om avancerade väderdataprogram.