23948sdkhjf

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Att på samma sträcka ena gången få stå i bussen och nästa gång behöva sitta med kravet att vara bältad urholkar passagerarnas acceptans för bälteskrav, dete har Transportstyrelsen kommit fram till. Myndigheten vill därför se över reglerna i samråd med bussbranschen.

Läs här om Sveriges Bussföretags seminarium om bältesanvänding!

– Vi kan se att en ökad bältesanvändning i bussar skulle bidra till färre allvarligt skadade vid en olycka. Därför vill vi att reglerna anpassas så att fler börjar använda bälte på buss, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag utrett användningen av bälte i buss, passagerares inställning och vad som kan få fler att använda bälte när de åker buss. Utredningen är nu lämnad till regeringen.

Bältesanvändningen i Sverige är generellt sett hög när det gäller personbil, taxi och tunga lastbilar. Men inte i fråga om bälte i buss. Här är det färre som använder bälte, och allra lägst är användningen bland de som åker korta sträckor i linjetrafik.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har på Transportstyrelsens uppdrag gjort en observationsstudie. Den visar att det finns flera förklaringar till varför man inte använder bälte på buss. Det är allt från krånglande bälten till otydliga regler. Utredningen slår fast att det krävs olika åtgärder för olika typer av buss.

Ett förslag är att man i avtalen med bussbranschen tydligare prioriterar att alla passagerare ska ha sittplats med bälte på busslinjer där högsta tillåtna hastigheten är 70 km/h eller högre samtidigt som bussar med stående passagerare får köra max 70 km/timmen.

Fler förslag för att öka bältesanvändningen i buss:

  • Transportstyrelsen kommer att utreda hur reglerna för bältesanvändning kan förändras för att bättre återspegla risken för allvarliga skador vid en olycka.

  • Upphandlande myndigheter bör titta på möjligheten att utforma avtalen med bussbranschen så att det tydligt prioriteras att alla passagerare ska ha sittplats, med bälte, på busslinjer där högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller högre.

  • Sverige ska stödja arbeten inom UNECE om aktiva bältespåminnare på klass III bussar och särskilda skyddsanordningar för barn under 3 år på bussar.

  • Bussbranschen bör ta hänsyn till den tid det tar för en passagerare att hinna stiga av bussen om denne sitter bältad när man bestämmer tidtabeller på linjer som kommer att trafikeras med klass II eller klass III bussar.

  • Bussbranschen uppmanas att arbeta med tillbud och incidentrapporteringssystem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093