Nya framgångar för Scania
I november 2018 fick Scania en order om 481 Euro 6-gasbussar – en av de för närvarande renaste och tystaste bussarna på marknaden – till Bogotás bussystemTransMilenio. Tillverkaren har nu fått en order på ytterligare 260 gasbussar. Det innebär att Scania kommer att leverera totalt 741 gasbussar, vilket motsvarar majoriteten av de bussar som beställts för förnyelsen av stadens BRT-system.
Hur stor affären är räknat i reda pengar uppges inte av parterna. Men det handlar om en affär om minst 2,5 miljarder kronor totalt, enligt redaktionens försiktiga beräkningar.
Bogotá ska ersätta sina bussar, som har motorer i Euro 2- och Euro 3-utförande, med fordon som har den senaste lågemissionstekniken. Scanias Euro 6-gasbussar innebär ett stort steg mot renare utsläpp jämfört med de tidigare bussarna, men också i förhållande till den senare emissionsklassen Euro 5. Med de nya Scaniabusarna sänks CO2-utsläppen med upp till 20 procent, samtidigt som partikelutsläppen blir två till tre gånger lägre. Utsläppen av kväveoxid är fyra till fem gånger lägre jämfört med Euro 5.
Bussystemet, som skapades i början av 1990-talet, omfattar 12 linjer på totalt 112 kilometer med 1,7 miljoner resenärer dagligen. Den senaste offentliga upphandlingen har omfattat en BRT-linje med 18 stationer, som kommer att drivas av bussoperatören Masivo Bogotá. Trafikstarten sker under första halvåret 2019.
– Denna stora order visar på Bogotás engagemang för att minska utsläppen. Vi är självfallet mycket stolta över det förtroendet staden visar oss genom att välja vår teknik för minskat buller och lägre utsläpp, säger Scania Colombiasvd Juan Carlos Ocampo.
De 260 ledbussar som Scania ska leverera har kapacitet för 250 passagerare. Bussarna är fyraxliga och utrustade med en frontmonterad gasmotor på 340 hk . Samtliga bussar kommer att karosseras av det colombianska företaget Superpolo. Scania kommer att ansvara för service av fordonen.
Sedan 2015 finns Scanias Euro 6-gasbussar i Euro 6-utförande i trafik i den colombianska staden Cartagena.
Bus Rapid Transit, eller så kallade BRT-system förbättrar kapacitet och tillförlitlighet i jämförelse med konventionell bussverksamhet. Systemen bygger på korridorer för bara bussar som säkerställer att bussar inte försenas på grund av trängsel i övrig trafik. Passagerare betalar vid busshållplatser istället för på bussen för att smidigare och snabbare påstigning ska kunna ske. BRT system finns i fler än 160 städer, de flesta i Latin Amerika.