23948sdkhjf

"Positivt med eget departement!"

Regeringens nya infrastrukturdepartement välkomnas av Sveriges Bussföretag – men flera skarpa besked saknas i den nya regeringsförklaringen, risken är också att det kan ta lång tid innan åtgärderna verkligen genomförs.

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund välkomnar det nya infrastrukturdepartementet och lyfter bland annat fram att regeringen nu vill införa ett avståndsbaserat reseavdrag som en positiv nyhet från den nya regeringens regeringsförklaring.

Läs även den här kommentaren och detta från Svensk Kollektivtrafik!

21 januari presenterade Sveriges statsminister Stefan Löfven en ny regeringsförklaring, i den fanns flera nyheter som berör bussbranschen. En av nyheterna är att ett nytt infrastrukturdepartement bildas. Ett nationellt biljettsystem införs för all kollektivtrafik i hela Sverige. Reseavdraget görs avståndsbaserat och färdmedelsneutralt.

Att ett särskilt infrastrukturdepartement bildas välkomnas av Sveriges Bussföretag samt av Transportföretagen inom Svenskt Näringsliv. Den nuvarande infrastrukturministern Tomas Eneroth, S, kommer leda infrastrukturdepartementet. Anders Ygeman blir energi- och digitaliseringsminister i infrastrukturdepartementet.

Det nya departementet visar på den vikt regeringen fäster vid transport- och infrastrukturfrågor vilket är glädjande, säger Sveriges Bussföretags branschchef och vice vd Anna Grönlund. Hon välkomnar också det avståndsbaserade reseavdraget:

Ett glädjande besked. Det är något Sveriges Bussföretag tillsammans med övriga aktörer inom kollektivtrafiken kämpat länge för, säger Anna Grönlund.

I regeringsförklaringen deklareras också att regeringen vill minska utsläppen från transportnäringen. Bussarna kör ju redan idag till över 80 procent fossilfritt och förnyelsebart, till stor del biodiesel som HVO. 

När det gäller biodrivmedel behöver kollektivtrafikens aktörer regeringens stöd för att få EU:s organ att förstå vikten av gynnsamma villkor framöver. Det behövs också ett svenskt beslut om slopad elskatt på bussar för att kollektivtrafikens ledande roll i omställningen av transportsektorn kan fortsätta att vara ett gott exempel för andra trafikslag – det är ett beslut som Sveriges regering äger helt och hållet och som redan fått grönt ljus av EU:s beslutande organ, säger Anna Grönlund.

Anna Grönlund är däremot något konfunderad av förslaget om det nationella biljettsystem som man ska införa enligt regeringsförklaringen, även om förslag som underlättar resandet med kollektivtrafiken i hela landet i sig är positivt och kan leda till en ökad marknadsandel för kollektivtrafiken.

Det finns ju redan i en möjlighet att boka och köpa resor i hela Sverige i Samtrafikens Resrobot. Inom Samtrafiken finns ju också ett etablerat samarbete mellan kollektivtrafikens biljettsäljande aktörer. Vill man utveckla systemet även för obokade resor hoppas jag man börjar här så att vi tar tillvara de år av arbete som branschen redan lagt ner, säger hon.

Läs vad Samtrafiken säger om samma fråga HÄR!

Däremot saknar Anna Grönlund skarpa förslag för ökad tillväxt inom turistnäringen.

– Här har vi som är aktörer i den samlade turistnäringen ett ansvar och en uppgift framöver. För självklart behöver vi tillsammans regeringens stöd för att branschens mål om en fördubblad besöksnäring ska kunna nås, säger hon.

Transportföretagen inom Svenskt Näringsliv, i vilka bland andra Sveriges Bussföretag ingår, har också i en särskild kommentar till regeringsbildningen tagit upp transportnäringens stora rekryteringsbehov: 

Utan transporter stannar samhället. För att kompetensförsörjningen ska fungera måste regeringen skapa en långsiktig plan som svarar mot branschens behov av arbetskraft. Framförallt handlar det om rätt satsningar och ökade resurser till yrkesutbildningarna – både inom gymnasieskolan och vuxenutbildningen, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.

Svenskt Näringsliv ger både ris och ros till den nya svenska regeringen efter att ha frågat medlemsföretagen om deras reaktioner. Bland medlemmarnas kommentarer finns bland annat glada tillrop apropå att den nya regeringen inte kommer att driva frågan om vinstbegränsningar i välfärden vidare samt att den extra beskattningen vid generationsväxling, jämfört med om företaget säljs till någon utomstående, ska tas bort. Mer negativa recensioner får det faktum till att listan på i sig positiva reformer i regeringsförklaringen är lång och att flera förslag föreslås läggas i utredningar, vilket innebär att det kan gå år innan det levereras skarpa förslag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.108