SJ – digitalast i Europa
SJ rankas som Europas mest digitala reseföretag av Management-konsultföretaget BearingPoint i deras mätning Digital Leaders in Europe 2019. Förstaplaceringen kommer på en lista över 47 jämförda företag inom den europeiska persontrafikbranschen där företagens digitala mognad mäts ur ett kundperspektiv.
– SJ:s satsning på digitalisering genomsyrar hela vår verksamhet och är ett strategiskt val för att stärka vår långsiktiga konkurrenskraft. Det här visar tydligt hur konkurrens, på en avreglerad och fungerande marknad, snabbt driver fram digital utveckling som kunderna vinner på, säger SJ:s vd Crister Fritzson.
BearingPoints undersökning, som genomfördes under sommaren 2018, omfattar åtta europeiska länder (Sverige, Norge, Finland, Tyskland, England, Irland, Italien och Portugal) där totalt 593 företag och organisationer från 25 branscher är inkluderade och ligger till grund för Europeiska resultat och jämförelser. Där placerar SJ sig på en sammanlagd 23:e plats bland Europas mest digitala företag.
– SJ har gjort en imponerande resa i den europeiska totalrankingen. Vi ser att de gjort stora framsteg inom flera områden. Dessa satsningar har dessutom fört SJ till toppen av den europeiska rankingen inom branschen Persontrafik, där SJ är 1:a av 47 jämförda företag, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner, BearingPoint Sweden.
Under 2018 rankades SJ som Sveriges mest digitala reseföretag samtidigt som SJs sajt och app blev utnämnt till Sveriges bästa i alla kategorier. Under året har SJ även infört en dörr till dörr-lösning med anslutningsguiden, röststyrd trafikinformation via Google Assistent och tillsammans med Linköpings universitet testat en robot som svarar på trafikfrågor i SJs resebutik på Stockholm Central. SJ har även öppnat digitala kommunikationskanaler för kunder med chat på SJ.se och Facebooks Messenger. 2017 introducerade SJ bland annat den världsunika mikrochippbiljetten.
– Den här toppositionen känns extra bra med tanke på att vi för närvarande lägger mest fokus på att digitalisera både underhåll och fordonsflotta för att skapa robustare tåg och förbättra punktligheten ytterligare. Vår storsatsning på den digitala kundupplevelsen har bara påbörjats och det finns högre växlar att lägga i här, säger Crister Fritzson.