Transdev kvar i Norrköping
Transdev tappade kontraktet i Linköping där konkurrenten Nobina vann stadstrafiken. Men i Norrköping blir Transdev kvar, värdet av upphandlingen är 1,3 där är miljarder kronor. Det handlar från start om hela stadstrafiken med 18 bussar och 25 spårvagnar fram till 2030 med trafikstart nästa sommar.
Under kontraktstiden är det meningen att trafiken ska utökas med 11 nya busslinjer. Totalt handlar det om 37 nya bussar varav två nya depåladdade elbussar. Årligen genomförs åtta miljoner resor med Norrköpings stadstrafik som Transdev varit operatör för sedan 2004.
– Vi är väldigt glada och stolta över att ha fått Östgötatrafiken fortsatta förtroende att driva trafiken i Norrköping. Vi har en riktigt bra lokal kännedom och har kört Norrköpings stadstrafik sedan 2004. Vi kommer fortsätta med det goda arbetet. Det blir också jätteintressant att vara med trafikutökningsprocessen, säger Marie-Louise Arnell, affärschef Transdev Östergötland.
Nytt är att Transdev går in i avtalet med 37 nya bussar varav två helt nya depåladdade elbussar som kommer ersätta den aktuella bussflottan och förbättra komforten för resenärerna. Bussarna kommer upprustas med luftkonditionering, USB-laddare och wifi samt med APC-system som skall räkna faktiskt antal resande.
Östgötatrafiken och Transdev kommer också skriva under ett samverkansavtal som kommer ge riktlinjer för hur parterna kommer arbeta tillsammans framöver för att säkerställa att trafiken förbättras kontinuerligt.
– Både Östgötatrafiken och Transdev vill utveckla trafiken i Norrköping. Vi kommer använda vår internationella erfarenhet från verksamheten vi har i 20 länder samt vår lokala kännedom för att kontinuerligt komma med nya förslag på trafikförbättringar, säger Gunnar Schön, vd för Transdev Sverige AB.
Tilldelningsbeslutet i Norrköping kan, precis som kontraktet i Linköping, överklagas fram till 10 februari 2019.
FAKTA/Transdev i Östergötland
Har haft hand om persontrafiken i Östergötland med buss, tåg och spårvagn sedan 1998. Transdev kör Linköpings stadstrafik sedan 1998 och Norrköpings stadstrafik med 18 bussar och 25 spårvagnar sedan 2004. I Linköping vann Nobina samtidigt som Transdev fick behålla Norrköping. Transdev kör också Kustpilen mellan Linköping och Västervik, Oskarshamn och Kalmar sedan 2014. Varje år reser mer än 19 miljoner personer med Transdev i Östergötland.